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Dysphagie Algorithmus der Abklaumlrung
Andreas Eherer Abteilung f Gastroenterologie u Hepatologie Medizinische Klinik
Dysphagie
Dyspepsie
Sodbrennen
Aerophagie
Rumination
Odynophagie
Globus Non Cardiac Chestpain
Historical approach to diagnosis of dysphagia
Castell DO Evaluation of dysphagia
A careful history is crucial Dysphagia 265 1987
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Werkzeuge
Ursachen Oropharyngealer Dysphagie
Iatrogen bull MedikamentenNebenwirkung bull Postoperativ bull Bestrahlung
Infektioumls bull Mucositis bull Diphtherie bull Botulismus bull Lyme Diseas bull Syphilis
Metabolisch bull Amyloidose bull Cushing Syndrom bull Thyreotoxikose bull Mb Wilson
Myopathisch bull Connective tissue diesaese bull Dermatomyositis bull Myasthenia gravis bull Myotonic Dystrophy bull Oculopharyngeale Dystrophy bull Polymyositis bull Sarcoidose bull Paraneoplastisches Syndrom
Neurologisch bull Hirnstammtumore bull Schaumldeltrauma bull Insult bull Zeebrale Laumlhmung bull Guillain-Barreacute Syndrom bull Multiple Sklerose bull Polio bull Postpolio Syndrom bull Tardive Dyskinesie bull Metabolische Encephalopathie bull Amyotrophe Lateralsklerose bull Parkinsonsche Erkrankung bull Demenz
Strukurell bull Cricopharyngeal Bar bull Zenkeracutes Divertikel bull Cervicale Webs bull Oropharyngeale Tumore bull Osteophyten bull Kongenital (Kieferspalten Divertikel hellip
Aus Uptodate 2018
bull Videoflouroskopie
bull Naso-Endoskopie
bull Fiberoptische endosk Evaluation des Schluckes
(FEES)
bull Pharyngooumlsophageale High-Resolution Manometrie
bull Automated Impedance Manometry
bull Wasserschlucktest
Werkzeuge oropharyngeale Dysphagie
Ursachen Oumlsophagealer Dysphagie
Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
AusUptodate 2018
Werkzeuge oumlsophageale Dysphagie
bull Oumlsophago-Gastroskopie
bull Schluckaktroumlntgen mit Barium
bull Oumlsophagusmanometrie
bull Oumlsophagus High-Resolution Manometrie
bull (Radionuclid Oumlsophagus-Transit-Szintigraphie)
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
hellipoften a thorough history can lead the physician to a correct diagnosis
in 80 to 85 of patients with dysphagia (1959)
Schatzki R Panel discussion on diseases of the esophagus Am J Gastroenterol 1959 31 117-127
INGELFINGER FJ KRAMER P SOUTTER L SCHATZKI R
The patientacutes localization of the site of bolus impaction is of limited helphellip
hellip into a diagnostic algorithm which can have a diagnostic accuracy as high as 80 when 39
questions are answered sequentially
Edwards DAW Clinics in Gastroenterology Vol 5 1976
Practitioner 1976 Jun216(1296)631-6 The problem of dysphagia Edwards DA
Edwards DAW Discriminators Value of Symptoms in the Differential Diagnosis of Dysphagis
Flow charts of questions for the diagnosis of the common causes of dysphagia The doctor should ask himself these questions they are not designed to be addressed to the patient
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Dysphagie
Dyspepsie
Sodbrennen
Aerophagie
Rumination
Odynophagie
Globus Non Cardiac Chestpain
Historical approach to diagnosis of dysphagia
Castell DO Evaluation of dysphagia
A careful history is crucial Dysphagia 265 1987
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Werkzeuge
Ursachen Oropharyngealer Dysphagie
Iatrogen bull MedikamentenNebenwirkung bull Postoperativ bull Bestrahlung
Infektioumls bull Mucositis bull Diphtherie bull Botulismus bull Lyme Diseas bull Syphilis
Metabolisch bull Amyloidose bull Cushing Syndrom bull Thyreotoxikose bull Mb Wilson
Myopathisch bull Connective tissue diesaese bull Dermatomyositis bull Myasthenia gravis bull Myotonic Dystrophy bull Oculopharyngeale Dystrophy bull Polymyositis bull Sarcoidose bull Paraneoplastisches Syndrom
Neurologisch bull Hirnstammtumore bull Schaumldeltrauma bull Insult bull Zeebrale Laumlhmung bull Guillain-Barreacute Syndrom bull Multiple Sklerose bull Polio bull Postpolio Syndrom bull Tardive Dyskinesie bull Metabolische Encephalopathie bull Amyotrophe Lateralsklerose bull Parkinsonsche Erkrankung bull Demenz
Strukurell bull Cricopharyngeal Bar bull Zenkeracutes Divertikel bull Cervicale Webs bull Oropharyngeale Tumore bull Osteophyten bull Kongenital (Kieferspalten Divertikel hellip
Aus Uptodate 2018
bull Videoflouroskopie
bull Naso-Endoskopie
bull Fiberoptische endosk Evaluation des Schluckes
(FEES)
bull Pharyngooumlsophageale High-Resolution Manometrie
bull Automated Impedance Manometry
bull Wasserschlucktest
Werkzeuge oropharyngeale Dysphagie
Ursachen Oumlsophagealer Dysphagie
Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
AusUptodate 2018
Werkzeuge oumlsophageale Dysphagie
bull Oumlsophago-Gastroskopie
bull Schluckaktroumlntgen mit Barium
bull Oumlsophagusmanometrie
bull Oumlsophagus High-Resolution Manometrie
bull (Radionuclid Oumlsophagus-Transit-Szintigraphie)
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
hellipoften a thorough history can lead the physician to a correct diagnosis
in 80 to 85 of patients with dysphagia (1959)
Schatzki R Panel discussion on diseases of the esophagus Am J Gastroenterol 1959 31 117-127
INGELFINGER FJ KRAMER P SOUTTER L SCHATZKI R
The patientacutes localization of the site of bolus impaction is of limited helphellip
hellip into a diagnostic algorithm which can have a diagnostic accuracy as high as 80 when 39
questions are answered sequentially
Edwards DAW Clinics in Gastroenterology Vol 5 1976
Practitioner 1976 Jun216(1296)631-6 The problem of dysphagia Edwards DA
Edwards DAW Discriminators Value of Symptoms in the Differential Diagnosis of Dysphagis
Flow charts of questions for the diagnosis of the common causes of dysphagia The doctor should ask himself these questions they are not designed to be addressed to the patient
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Historical approach to diagnosis of dysphagia
Castell DO Evaluation of dysphagia
A careful history is crucial Dysphagia 265 1987
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Werkzeuge
Ursachen Oropharyngealer Dysphagie
Iatrogen bull MedikamentenNebenwirkung bull Postoperativ bull Bestrahlung
Infektioumls bull Mucositis bull Diphtherie bull Botulismus bull Lyme Diseas bull Syphilis
Metabolisch bull Amyloidose bull Cushing Syndrom bull Thyreotoxikose bull Mb Wilson
Myopathisch bull Connective tissue diesaese bull Dermatomyositis bull Myasthenia gravis bull Myotonic Dystrophy bull Oculopharyngeale Dystrophy bull Polymyositis bull Sarcoidose bull Paraneoplastisches Syndrom
Neurologisch bull Hirnstammtumore bull Schaumldeltrauma bull Insult bull Zeebrale Laumlhmung bull Guillain-Barreacute Syndrom bull Multiple Sklerose bull Polio bull Postpolio Syndrom bull Tardive Dyskinesie bull Metabolische Encephalopathie bull Amyotrophe Lateralsklerose bull Parkinsonsche Erkrankung bull Demenz
Strukurell bull Cricopharyngeal Bar bull Zenkeracutes Divertikel bull Cervicale Webs bull Oropharyngeale Tumore bull Osteophyten bull Kongenital (Kieferspalten Divertikel hellip
Aus Uptodate 2018
bull Videoflouroskopie
bull Naso-Endoskopie
bull Fiberoptische endosk Evaluation des Schluckes
(FEES)
bull Pharyngooumlsophageale High-Resolution Manometrie
bull Automated Impedance Manometry
bull Wasserschlucktest
Werkzeuge oropharyngeale Dysphagie
Ursachen Oumlsophagealer Dysphagie
Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
AusUptodate 2018
Werkzeuge oumlsophageale Dysphagie
bull Oumlsophago-Gastroskopie
bull Schluckaktroumlntgen mit Barium
bull Oumlsophagusmanometrie
bull Oumlsophagus High-Resolution Manometrie
bull (Radionuclid Oumlsophagus-Transit-Szintigraphie)
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
hellipoften a thorough history can lead the physician to a correct diagnosis
in 80 to 85 of patients with dysphagia (1959)
Schatzki R Panel discussion on diseases of the esophagus Am J Gastroenterol 1959 31 117-127
INGELFINGER FJ KRAMER P SOUTTER L SCHATZKI R
The patientacutes localization of the site of bolus impaction is of limited helphellip
hellip into a diagnostic algorithm which can have a diagnostic accuracy as high as 80 when 39
questions are answered sequentially
Edwards DAW Clinics in Gastroenterology Vol 5 1976
Practitioner 1976 Jun216(1296)631-6 The problem of dysphagia Edwards DA
Edwards DAW Discriminators Value of Symptoms in the Differential Diagnosis of Dysphagis
Flow charts of questions for the diagnosis of the common causes of dysphagia The doctor should ask himself these questions they are not designed to be addressed to the patient
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Werkzeuge
Ursachen Oropharyngealer Dysphagie
Iatrogen bull MedikamentenNebenwirkung bull Postoperativ bull Bestrahlung
Infektioumls bull Mucositis bull Diphtherie bull Botulismus bull Lyme Diseas bull Syphilis
Metabolisch bull Amyloidose bull Cushing Syndrom bull Thyreotoxikose bull Mb Wilson
Myopathisch bull Connective tissue diesaese bull Dermatomyositis bull Myasthenia gravis bull Myotonic Dystrophy bull Oculopharyngeale Dystrophy bull Polymyositis bull Sarcoidose bull Paraneoplastisches Syndrom
Neurologisch bull Hirnstammtumore bull Schaumldeltrauma bull Insult bull Zeebrale Laumlhmung bull Guillain-Barreacute Syndrom bull Multiple Sklerose bull Polio bull Postpolio Syndrom bull Tardive Dyskinesie bull Metabolische Encephalopathie bull Amyotrophe Lateralsklerose bull Parkinsonsche Erkrankung bull Demenz
Strukurell bull Cricopharyngeal Bar bull Zenkeracutes Divertikel bull Cervicale Webs bull Oropharyngeale Tumore bull Osteophyten bull Kongenital (Kieferspalten Divertikel hellip
Aus Uptodate 2018
bull Videoflouroskopie
bull Naso-Endoskopie
bull Fiberoptische endosk Evaluation des Schluckes
(FEES)
bull Pharyngooumlsophageale High-Resolution Manometrie
bull Automated Impedance Manometry
bull Wasserschlucktest
Werkzeuge oropharyngeale Dysphagie
Ursachen Oumlsophagealer Dysphagie
Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
AusUptodate 2018
Werkzeuge oumlsophageale Dysphagie
bull Oumlsophago-Gastroskopie
bull Schluckaktroumlntgen mit Barium
bull Oumlsophagusmanometrie
bull Oumlsophagus High-Resolution Manometrie
bull (Radionuclid Oumlsophagus-Transit-Szintigraphie)
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
hellipoften a thorough history can lead the physician to a correct diagnosis
in 80 to 85 of patients with dysphagia (1959)
Schatzki R Panel discussion on diseases of the esophagus Am J Gastroenterol 1959 31 117-127
INGELFINGER FJ KRAMER P SOUTTER L SCHATZKI R
The patientacutes localization of the site of bolus impaction is of limited helphellip
hellip into a diagnostic algorithm which can have a diagnostic accuracy as high as 80 when 39
questions are answered sequentially
Edwards DAW Clinics in Gastroenterology Vol 5 1976
Practitioner 1976 Jun216(1296)631-6 The problem of dysphagia Edwards DA
Edwards DAW Discriminators Value of Symptoms in the Differential Diagnosis of Dysphagis
Flow charts of questions for the diagnosis of the common causes of dysphagia The doctor should ask himself these questions they are not designed to be addressed to the patient
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Werkzeuge
Ursachen Oropharyngealer Dysphagie
Iatrogen bull MedikamentenNebenwirkung bull Postoperativ bull Bestrahlung
Infektioumls bull Mucositis bull Diphtherie bull Botulismus bull Lyme Diseas bull Syphilis
Metabolisch bull Amyloidose bull Cushing Syndrom bull Thyreotoxikose bull Mb Wilson
Myopathisch bull Connective tissue diesaese bull Dermatomyositis bull Myasthenia gravis bull Myotonic Dystrophy bull Oculopharyngeale Dystrophy bull Polymyositis bull Sarcoidose bull Paraneoplastisches Syndrom
Neurologisch bull Hirnstammtumore bull Schaumldeltrauma bull Insult bull Zeebrale Laumlhmung bull Guillain-Barreacute Syndrom bull Multiple Sklerose bull Polio bull Postpolio Syndrom bull Tardive Dyskinesie bull Metabolische Encephalopathie bull Amyotrophe Lateralsklerose bull Parkinsonsche Erkrankung bull Demenz
Strukurell bull Cricopharyngeal Bar bull Zenkeracutes Divertikel bull Cervicale Webs bull Oropharyngeale Tumore bull Osteophyten bull Kongenital (Kieferspalten Divertikel hellip
Aus Uptodate 2018
bull Videoflouroskopie
bull Naso-Endoskopie
bull Fiberoptische endosk Evaluation des Schluckes
(FEES)
bull Pharyngooumlsophageale High-Resolution Manometrie
bull Automated Impedance Manometry
bull Wasserschlucktest
Werkzeuge oropharyngeale Dysphagie
Ursachen Oumlsophagealer Dysphagie
Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
AusUptodate 2018
Werkzeuge oumlsophageale Dysphagie
bull Oumlsophago-Gastroskopie
bull Schluckaktroumlntgen mit Barium
bull Oumlsophagusmanometrie
bull Oumlsophagus High-Resolution Manometrie
bull (Radionuclid Oumlsophagus-Transit-Szintigraphie)
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
hellipoften a thorough history can lead the physician to a correct diagnosis
in 80 to 85 of patients with dysphagia (1959)
Schatzki R Panel discussion on diseases of the esophagus Am J Gastroenterol 1959 31 117-127
INGELFINGER FJ KRAMER P SOUTTER L SCHATZKI R
The patientacutes localization of the site of bolus impaction is of limited helphellip
hellip into a diagnostic algorithm which can have a diagnostic accuracy as high as 80 when 39
questions are answered sequentially
Edwards DAW Clinics in Gastroenterology Vol 5 1976
Practitioner 1976 Jun216(1296)631-6 The problem of dysphagia Edwards DA
Edwards DAW Discriminators Value of Symptoms in the Differential Diagnosis of Dysphagis
Flow charts of questions for the diagnosis of the common causes of dysphagia The doctor should ask himself these questions they are not designed to be addressed to the patient
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Ursachen Oropharyngealer Dysphagie
Iatrogen bull MedikamentenNebenwirkung bull Postoperativ bull Bestrahlung
Infektioumls bull Mucositis bull Diphtherie bull Botulismus bull Lyme Diseas bull Syphilis
Metabolisch bull Amyloidose bull Cushing Syndrom bull Thyreotoxikose bull Mb Wilson
Myopathisch bull Connective tissue diesaese bull Dermatomyositis bull Myasthenia gravis bull Myotonic Dystrophy bull Oculopharyngeale Dystrophy bull Polymyositis bull Sarcoidose bull Paraneoplastisches Syndrom
Neurologisch bull Hirnstammtumore bull Schaumldeltrauma bull Insult bull Zeebrale Laumlhmung bull Guillain-Barreacute Syndrom bull Multiple Sklerose bull Polio bull Postpolio Syndrom bull Tardive Dyskinesie bull Metabolische Encephalopathie bull Amyotrophe Lateralsklerose bull Parkinsonsche Erkrankung bull Demenz
Strukurell bull Cricopharyngeal Bar bull Zenkeracutes Divertikel bull Cervicale Webs bull Oropharyngeale Tumore bull Osteophyten bull Kongenital (Kieferspalten Divertikel hellip
Aus Uptodate 2018
bull Videoflouroskopie
bull Naso-Endoskopie
bull Fiberoptische endosk Evaluation des Schluckes
(FEES)
bull Pharyngooumlsophageale High-Resolution Manometrie
bull Automated Impedance Manometry
bull Wasserschlucktest
Werkzeuge oropharyngeale Dysphagie
Ursachen Oumlsophagealer Dysphagie
Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
AusUptodate 2018
Werkzeuge oumlsophageale Dysphagie
bull Oumlsophago-Gastroskopie
bull Schluckaktroumlntgen mit Barium
bull Oumlsophagusmanometrie
bull Oumlsophagus High-Resolution Manometrie
bull (Radionuclid Oumlsophagus-Transit-Szintigraphie)
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
hellipoften a thorough history can lead the physician to a correct diagnosis
in 80 to 85 of patients with dysphagia (1959)
Schatzki R Panel discussion on diseases of the esophagus Am J Gastroenterol 1959 31 117-127
INGELFINGER FJ KRAMER P SOUTTER L SCHATZKI R
The patientacutes localization of the site of bolus impaction is of limited helphellip
hellip into a diagnostic algorithm which can have a diagnostic accuracy as high as 80 when 39
questions are answered sequentially
Edwards DAW Clinics in Gastroenterology Vol 5 1976
Practitioner 1976 Jun216(1296)631-6 The problem of dysphagia Edwards DA
Edwards DAW Discriminators Value of Symptoms in the Differential Diagnosis of Dysphagis
Flow charts of questions for the diagnosis of the common causes of dysphagia The doctor should ask himself these questions they are not designed to be addressed to the patient
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

bull Videoflouroskopie
bull Naso-Endoskopie
bull Fiberoptische endosk Evaluation des Schluckes
(FEES)
bull Pharyngooumlsophageale High-Resolution Manometrie
bull Automated Impedance Manometry
bull Wasserschlucktest
Werkzeuge oropharyngeale Dysphagie
Ursachen Oumlsophagealer Dysphagie
Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
AusUptodate 2018
Werkzeuge oumlsophageale Dysphagie
bull Oumlsophago-Gastroskopie
bull Schluckaktroumlntgen mit Barium
bull Oumlsophagusmanometrie
bull Oumlsophagus High-Resolution Manometrie
bull (Radionuclid Oumlsophagus-Transit-Szintigraphie)
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
hellipoften a thorough history can lead the physician to a correct diagnosis
in 80 to 85 of patients with dysphagia (1959)
Schatzki R Panel discussion on diseases of the esophagus Am J Gastroenterol 1959 31 117-127
INGELFINGER FJ KRAMER P SOUTTER L SCHATZKI R
The patientacutes localization of the site of bolus impaction is of limited helphellip
hellip into a diagnostic algorithm which can have a diagnostic accuracy as high as 80 when 39
questions are answered sequentially
Edwards DAW Clinics in Gastroenterology Vol 5 1976
Practitioner 1976 Jun216(1296)631-6 The problem of dysphagia Edwards DA
Edwards DAW Discriminators Value of Symptoms in the Differential Diagnosis of Dysphagis
Flow charts of questions for the diagnosis of the common causes of dysphagia The doctor should ask himself these questions they are not designed to be addressed to the patient
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Ursachen Oumlsophagealer Dysphagie
Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
AusUptodate 2018
Werkzeuge oumlsophageale Dysphagie
bull Oumlsophago-Gastroskopie
bull Schluckaktroumlntgen mit Barium
bull Oumlsophagusmanometrie
bull Oumlsophagus High-Resolution Manometrie
bull (Radionuclid Oumlsophagus-Transit-Szintigraphie)
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
hellipoften a thorough history can lead the physician to a correct diagnosis
in 80 to 85 of patients with dysphagia (1959)
Schatzki R Panel discussion on diseases of the esophagus Am J Gastroenterol 1959 31 117-127
INGELFINGER FJ KRAMER P SOUTTER L SCHATZKI R
The patientacutes localization of the site of bolus impaction is of limited helphellip
hellip into a diagnostic algorithm which can have a diagnostic accuracy as high as 80 when 39
questions are answered sequentially
Edwards DAW Clinics in Gastroenterology Vol 5 1976
Practitioner 1976 Jun216(1296)631-6 The problem of dysphagia Edwards DA
Edwards DAW Discriminators Value of Symptoms in the Differential Diagnosis of Dysphagis
Flow charts of questions for the diagnosis of the common causes of dysphagia The doctor should ask himself these questions they are not designed to be addressed to the patient
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Werkzeuge oumlsophageale Dysphagie
bull Oumlsophago-Gastroskopie
bull Schluckaktroumlntgen mit Barium
bull Oumlsophagusmanometrie
bull Oumlsophagus High-Resolution Manometrie
bull (Radionuclid Oumlsophagus-Transit-Szintigraphie)
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
hellipoften a thorough history can lead the physician to a correct diagnosis
in 80 to 85 of patients with dysphagia (1959)
Schatzki R Panel discussion on diseases of the esophagus Am J Gastroenterol 1959 31 117-127
INGELFINGER FJ KRAMER P SOUTTER L SCHATZKI R
The patientacutes localization of the site of bolus impaction is of limited helphellip
hellip into a diagnostic algorithm which can have a diagnostic accuracy as high as 80 when 39
questions are answered sequentially
Edwards DAW Clinics in Gastroenterology Vol 5 1976
Practitioner 1976 Jun216(1296)631-6 The problem of dysphagia Edwards DA
Edwards DAW Discriminators Value of Symptoms in the Differential Diagnosis of Dysphagis
Flow charts of questions for the diagnosis of the common causes of dysphagia The doctor should ask himself these questions they are not designed to be addressed to the patient
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
hellipoften a thorough history can lead the physician to a correct diagnosis
in 80 to 85 of patients with dysphagia (1959)
Schatzki R Panel discussion on diseases of the esophagus Am J Gastroenterol 1959 31 117-127
INGELFINGER FJ KRAMER P SOUTTER L SCHATZKI R
The patientacutes localization of the site of bolus impaction is of limited helphellip
hellip into a diagnostic algorithm which can have a diagnostic accuracy as high as 80 when 39
questions are answered sequentially
Edwards DAW Clinics in Gastroenterology Vol 5 1976
Practitioner 1976 Jun216(1296)631-6 The problem of dysphagia Edwards DA
Edwards DAW Discriminators Value of Symptoms in the Differential Diagnosis of Dysphagis
Flow charts of questions for the diagnosis of the common causes of dysphagia The doctor should ask himself these questions they are not designed to be addressed to the patient
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

hellipoften a thorough history can lead the physician to a correct diagnosis
in 80 to 85 of patients with dysphagia (1959)
Schatzki R Panel discussion on diseases of the esophagus Am J Gastroenterol 1959 31 117-127
INGELFINGER FJ KRAMER P SOUTTER L SCHATZKI R
The patientacutes localization of the site of bolus impaction is of limited helphellip
hellip into a diagnostic algorithm which can have a diagnostic accuracy as high as 80 when 39
questions are answered sequentially
Edwards DAW Clinics in Gastroenterology Vol 5 1976
Practitioner 1976 Jun216(1296)631-6 The problem of dysphagia Edwards DA
Edwards DAW Discriminators Value of Symptoms in the Differential Diagnosis of Dysphagis
Flow charts of questions for the diagnosis of the common causes of dysphagia The doctor should ask himself these questions they are not designed to be addressed to the patient
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

The patientacutes localization of the site of bolus impaction is of limited helphellip
hellip into a diagnostic algorithm which can have a diagnostic accuracy as high as 80 when 39
questions are answered sequentially
Edwards DAW Clinics in Gastroenterology Vol 5 1976
Practitioner 1976 Jun216(1296)631-6 The problem of dysphagia Edwards DA
Edwards DAW Discriminators Value of Symptoms in the Differential Diagnosis of Dysphagis
Flow charts of questions for the diagnosis of the common causes of dysphagia The doctor should ask himself these questions they are not designed to be addressed to the patient
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Edwards DAW Discriminators Value of Symptoms in the Differential Diagnosis of Dysphagis
Flow charts of questions for the diagnosis of the common causes of dysphagia The doctor should ask himself these questions they are not designed to be addressed to the patient
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Flow charts of questions for the diagnosis of the common causes of dysphagia The doctor should ask himself these questions they are not designed to be addressed to the patient
Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Rationale der Annahmen
Mechanical Obstruction Motility Problem
Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Auchhellip
hellip und viele andere denkbare Annahmen
Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Wie konnte eine solche
anamnestisch-diagnostische
Diskrepanz ein halbes Jahrhundert hingenommen werden
Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Chicago Klassifikation 30
bull CDP Contractile deceleration point
bull DCI Distal contractile integral
bull IRP Integrated relaxation pressure
bull DL Distal latency
Kahrilas et al Neurogastroenterol Motil 2015
Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Achalasia Type I hellipType II hellipType III Outflow Obstruction
Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Distal esophageal spasm Jackhammer esophagus Absent contractility
Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Versuch einer Alternative zu den bisherigen Algorithmen
bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

bull Dysphagia is an alarm symptom that warrants immediate evaluation to define the exact cause and initiate appropriate therapy
bull Dysphagia in older adult subjects should not be attributed to normal aging Aging alone causes mild esophageal motility abnormalities which are rarely symptomatic
Nie vergessen
Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Oumlsophagoskopie diagnostisch Mechanische Laumlsionen intrinsisch bull Benigne Tumoren bull Veraumltzung Strikturen bull Divertikel bull Maligne Tumoren bull Peptische Strikturen bull Eosinophile Oumlsophagitis bull Infektioumlse Oumlsophagitis bull Pill induced Oumlsophagitis bull Postoperativ bull Strahlenoumlsophagitis Striktur bull Rings and Webs bull Lymphozytaumlre Oumlsophagitis
Mechanische Laumlsionen extrinsisch bull Aberante Arteria subclavia bull Cervikale Osteophyten bull Aortenaneurysma bull Vergroumlszligerter Linker Vorhof bull Mediastinale Kompression (Lnn Lungentumore ) bull Postoperativ (laryngeal spinal)
Motilitaumltsstoumlrungen bull Achalasie bull Chagas Erkrankung bull Primaumlre Motilitaumltsstoumlrungen bull Sekundaumlre Motilitaumltsstoumlrungen
Funktionelle Dysphagie
Aus Uptodate 2018
Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Typische Konstellationen Das Haumlufige ist haumlufig
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie

Vorgeschlagener Algorithmus
Anamnese
OumlGD
Schluckaktroumlntgen
Spezialuntersuchung
HNO Neurologie
Rheumatologie + Biopsien
Kontraindikationen
+ Makrosphaumlren
CT Manometrie