seksuaalkasvatus lihtsas keeles - avaleht...seksuaalkasvatus lihtsas keeles • keha ja areng 2....
TRANSCRIPT
![Page 1: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/1.jpg)
SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES
TERVIS JA PUHTUS
KEHA JA ARENG
SEKS
TURVAOSKUSED
INIMSUHTED
![Page 2: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/2.jpg)
![Page 3: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/3.jpg)
SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES
KEHA JA ARENG
1. OSA
SEKSUAALTERVISEGA SEOTUD TEADMISTE JATOETUSVAJADUSE HINDAMINE
3
![Page 4: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/4.jpg)
JAHEI4
![Page 5: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/5.jpg)
1. Sugu
Eesmärk:Enda bioloogilise soo määratlemine ja
erinevate sugude eristamine.
1. Kas sa oled tüdruk või poiss?VÕI Kas sa oled naine või mees?
2. Näita pildilt• tüdruk• naine• poiss• mees
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
5
![Page 6: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/6.jpg)
JAHEI
i
6
![Page 7: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/7.jpg)
i
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
1. Sugu: mehe keha ja naise keha
Eesmärk:Naise ja mehe kehaosade erinevuste äratundmine.
3. Näita pildilt või seleta:Mis vahe on naise kehal ja mehe kehal?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:• Kas naisel ja mehel on samasugune alakeha?• Kas naisel ja mehel on samasugused rinnad?
Kasuta vajadusel sõna,mida inimene tunneb:
keha, kere.
7
![Page 8: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/8.jpg)
JAHEI8
![Page 9: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/9.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
2. Kehaosad
Eesmärk:Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine.
Kehaosadeäratundmine
1. Näita, kus on:• Juuksed• Silmad• Kõrvad• Nina• Suu• Tagumik/pepu• Peenis/noku• Tupp/tussu• Rinnad/tissid• Käed• Jalad• Kõht• Selg
2. Näita, kus on:• Kael/kurk• Kand• Puus• Põlved• Varbad• Sõrmed• Naba• Küünarnukk• Ranne• Õlg• Pahkluud
3. Milleks on vaja:• Silmi• Kõrvu• Rindu/tisse• Peput
Võid küsida ka:Näita,• Millega vaadatakse• Millega kuulatakse• Kust beebi piima saab• Kust kaka tuleb
Kehaosadeäratundmine
Kehaosade tähenduse mõistmine
9
![Page 10: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/10.jpg)
JAHEI
i
10
![Page 11: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/11.jpg)
i Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
3. Suguelundid
Eesmärk:Oma suguelundite äratundmine ja nimetamine.
1. Mis nimesid sa sellele tead?(Näita: naise alakeha ja mehe alakeha)
2. Mitu ava naise alakehas on?
3. Mitu ava mehe alakehas on?
Kasuta seda nimetust,mida inimene isesoovib kasutada
11
![Page 12: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/12.jpg)
JAHEI12
![Page 13: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/13.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
3. Suguelundid
Eesmärk:Mehe alakeha avade funktsioonide tundmine.
4. Milleks seda ava on vaja?(Näita pildil ja küsi: üks kehaosa korraga)
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Näita, millisest avast
• Mees kakab• Mees pissib
13
![Page 14: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/14.jpg)
JAHEI14
![Page 15: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/15.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
3. Suguelundid
Eesmärk:Naise alakeha avade funktsioonide tundmine.
4. Milleks seda ava on vaja?(Näita pildil ja küsi.)
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Näita, millisest avast
• Naine kakab• Naine pissib
•Tuleb menstruatsioon
15
![Page 16: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/16.jpg)
JAHEI16
![Page 17: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/17.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
4. Kasvamine ja vanus/naine
Eesmärk:Oma arenguperioodi äratundmine, erinevas kasvufaasis
olevate inimeste äratundmine ja täiskasvanule iseloomulike füüsiliste või sot-siaalsete tunnuste nimetamine.
1. Kes sina neist oled?2. Näita, kes neist on
• beebi• noor
• täiskasvanu• vanur?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:• Kes on pildil?
3. Kes tüdrukust tuleb täiskasvanuna?4. Mille järgi võib otsustada,
et inimene on täiskasvanu? (käib tööl jne.)
17
![Page 18: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/18.jpg)
JAHEI18
![Page 19: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/19.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
4. Kasvamine ja vanus/mees
Eesmärk:Oma arenguperioodi äratundmine,
erinevas kasvufaasis olevate inimeste äratundmine jatäiskasvanule iseloomulike füüsiliste või sotsiaalsete tunnuste nimetamine.
1. Kes sina neist oled?2. Näita, kes neist on
• beebi• noor
• täiskasvanu• vanur?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:• Kes on pildil?
3.Kes poisist tuleb täiskasvanuna?4. Mille järgi võib otsustada,
et inimene on täiskasvanu? (käib tööl jne.)
19
![Page 20: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/20.jpg)
JAHEI20
![Page 21: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/21.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
5. Murdeiga/tüdruk
Eesmärk:Murdeealise äratundmine,
mõnede murdeea juurde kuuluvate muudatuste nimetamine, murdeea tähenduse mõistmine.
1. Kes on murdeealine?
2. Kuidas tüdruku keha muutub,kui temast saab täiskasvanud naine?
3. Mida murdeiga tähendab?(näiteks: noorest saab täiskasvanu)
4. Mis veel murdeeaga seostub?
21
![Page 22: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/22.jpg)
JAHEI22
![Page 23: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/23.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
5. Murdeiga/poiss
Eesmärk:Murdeealise äratundmine,
mõnede murdeea juurde kuuluvate muudatuste nimetamine, murdeea tähenduse mõistmine.
1. Kes on murdeealine?
2. Kuidas poisi keha muutub,kui temast saab täiskasvanud mees?
3. Mida murdeiga tähendab?(näiteks: noorest saab täiskasvanu)
4. Mis veel murdeeaga seostub?
23
![Page 24: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/24.jpg)
JAHEI24
![Page 25: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/25.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
6. Menstruatsioon
Eesmärk:Menstruatsiooni seostamine õige sooga.
1. Kellel on menstruatsioon?
25
![Page 26: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/26.jpg)
JAHEI26
![Page 27: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/27.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
6. Menstruatsioon
Eesmärk:Menstruatsiooni pildilt ära tundmine ja laias laastus mõistmine
(menstruatsiooni all mõeldakse verejooksu tupest).
2. Millisel pildil on menstruatsioon?
3. Mida menstruatsioon tähendab?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Kas sellel pildil on menstruatsioon?
27
![Page 28: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/28.jpg)
JAHEI28
![Page 29: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/29.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
6. Menstruatsioon
Eesmärk:Menstruatsiooni detailsem mõistmine;
kust menstruatsiooniveri tuleb, menstruatsiooniga seostuv arenguetapp,menstruatsiooni sagedus ja tähendus.
4. Kust menstruatsiooniveri tuleb?
5. Kellel pildil olevatest naistest võib olla menstruatsioon?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Kas sellel inimesel võib olla menstruatsioon?
6. Millal menstruatsioon algab? (pilt puudub)
7. Kas naisel on alati menstruatsioon? (pilt puudub)
8. Kui tihti naisel on menstruatsioon? (pilt puudub)29
![Page 30: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/30.jpg)
JAHEI
30
![Page 31: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/31.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
7. Seemnepurse
Eesmärk:Seemnepurske seostamine õige sooga.
1. Kes võib saada seemnepurske?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Kas sellel inimesel võib olla seemnepurse?
31
![Page 32: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/32.jpg)
JAHEI
32
![Page 33: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/33.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
7. Seemnepurse
Eesmärk:Seemnepurske pildilt ära tundmine ja selle eristamine urineerimisest,
seemnevedeliku nimetamine ja seemnepurskega seotud situatsioonide äratundmine(öine seemnepurse ja eneserahuldamisega seotud seemnepurse).
2. Millisel pildil on seemnepurse?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Kas sellel pildil on seemnepurse?
3. Sellel pildil on seemnepurse.Mis see on? (osuta seemnevedelikule)
4. Millal seemnepurse võib tekkida?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Siin on seemnepurse. Mida ta teeb?
33
![Page 34: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/34.jpg)
JAHEI
34
![Page 35: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/35.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
7. Seemnepurse
Eesmärk:Seemnepurske ja seemnevedeliku anatoomiliselt õigesti määratlemine
ja seemnepurskega seotud arenguetapi mõistmine.
5. Kust seemnevedelik tuleb?
6. Kellel meestest võib olla seemnepurse?
7. Millal seemnepursked algavad?
35
![Page 36: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/36.jpg)
JAHEI36
![Page 37: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/37.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
8. Milline puudutus on meeldiv
Eesmärk:Meeldiva ja ebameeldiva puudutuse äratundmine ja
enda teise inimese olukorda panemine.
1. Näita pildilt, milline puudutus on meeldiv?
2. Näita pildilt, milline puudutus on ebameeldiv?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Kas see on meeldiv puudutus?
3. Kui nii teed, mis tunne teisel on? (ebameeldiv puudutus)
37
![Page 38: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/38.jpg)
JAHEI38
![Page 39: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/39.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
8. Milline puudutus on meeldiv
Eesmärk:Meeldiva ja ebameeldiva puudutuse äratundmine ja
enda teise inimese olukorda panemine.
1. Näita pildilt, milline puudutus on meeldiv?
2. Näita pildilt, milline puudutus on ebameeldiv?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Kas see on meeldiv puudutus?
3. Kui nii teed, mis tunne teisel on? (ebameeldiv puudutus)
39
![Page 40: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/40.jpg)
JAHEI40
![Page 41: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/41.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
9. Eneserahuldamine
Eesmärk:Eneserahuldamise mõistest arusaamine ja
eneserahuldamise äratundmine piltidelt.
1. Kes neist rahuldab ennast?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Kas see inimene rahuldab ennast?
2. Kas tead mõnda teist sõna, mis tähendab seda sama asja?
Mis sõna tahad selle kohta kasutada?
41
![Page 42: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/42.jpg)
JAHEI
42
![Page 43: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/43.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
9. Eneserahuldamine
Eesmärk:Eneserahuldamisega seotud privaatsuse mõistmine.
3. Kus nendest kohtadest võib ennast rahuldada?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Kas siin võib ennast rahuldada?
43
![Page 44: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/44.jpg)
JAHEI
44
![Page 45: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/45.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
9. Eneserahuldamine
Eesmärk:Eneserahuldamisega seotud oluliste põhitõdede mõistmine:
õige koht, valu puudumine, puhtus, vabatahtlikkus ja privaatsus.
4. Vaatame seda lugu ja arutame,mis on oluline, kui eneserahuldamisega tegeleda.
• (Vajadusel: näita pildilt) Kus võib tegeleda eneserahuldamisega?• (Vajadusel: näita pildilt) Kas eneserahuldamine tundub meeldiv või ebameeldiv?
• (Vajadusel: näita pildilt) Mida on tähtis teha pärast eneserahuldamist?
5. Kas kõik tahavad tegeleda eneserahuldamisega?
6. Eneserahuldamine on isiklik toiming. Mida see tähendab?
Võid küsida ka:Kellega võib rääkida eneserahuldamisest?
45
![Page 46: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/46.jpg)
JAHEI
46
![Page 47: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/47.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
9. Eneserahuldamine
Eesmärk:Eneserahuldamisega seotud oluliste põhitõdede mõistmine:
õige koht, valu puudumine, puhtus, vabatahtlikkus ja privaatsus.
4. Vaatame seda lugu ja arutame,mis on oluline, kui eneserahuldamisega tegeleda.
• (Vajadusel: näita pildilt) Kus võib tegeleda eneserahuldamisega?• (Vajadusel: näita pildilt) Kas eneserahuldamine tundub meeldiv või ebameeldiv?
• (Vajadusel: näita pildilt) Mida on tähtis teha pärast eneserahuldamist?
5. Kas kõik tahavad tegeleda eneserahuldamisega?
6. Eneserahuldamine on isiklik toiming. Mida see tähendab?
Võid küsida ka:Kellega võib rääkida eneserahuldamisest?
47
![Page 48: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/48.jpg)
JAHEI48
![Page 49: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/49.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
10. Kust lapsed tulevad
Eesmärk:Laste saamisega seotud põhiküsimuste mõistmine
(lapse tegemiseks on põhimõtteliselt vaja naist ja meest,laps kasvab naise kõhus, laps sünnib naise tupe kaudu).
1. Kes nendest võivad omavahel lapse teha?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Kas nemad võivad omavahel lapse teha?
2. Kus laps kasvab? (piisab: naise kõhus)
3. Kust laps sünnib? (piisab: naise alakehast)
49
![Page 50: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/50.jpg)
JAHEI
i
50
![Page 51: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/51.jpg)
i
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
11. Sooline identiteet
Eesmärk:Oma soolise kuuluvuse üle arutlemine, kui selleks on vajadus.
1. Kas sa oled naine või mees?
2. Kas sinul on mehe või naise keha?
3. Kas sulle meeldib oma keha?
4. Kust sa tead, kas tegemist on mehe või naisega?
Kui inimesel on ebakindlus võiebamugavustunne seoses oma soo
määratlemisega ja ta tahab seda teematlähemalt arutada, tuleb talle anda täiendavat teavet.
51
![Page 52: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/52.jpg)
JAHEI
i
52
![Page 53: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/53.jpg)
i
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
12. Seksuaalne sättumus
Eesmärk:Seksuaalse mitmekesisuse mõistmine.
1.Kes kaks võivad omavahel suhtes olla?
Või teise variandina näita ja küsi:• Kas naine ja mees võivad omavahel suhtes olla?• Kas mees ja mees võivad omavahel suhtes olla?• Kas naine ja naine võivad omavahel suhtes olla?
Kui inimene ei oska vastata,veendu selles, mida ta mõistab suhte all ja
kasuta vajadusel muid mõisteid:kiindumaarmuma
53
![Page 54: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/54.jpg)
JAHEI54
![Page 55: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/55.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
12. Seksuaalne sättumus
Eesmärk:Mõistete hetero, homo, lesbi ja bi äratundmine.
2. See naine on• hetero. Kellega ta tahaks suhtes olla?• lesbi. Kellega ta tahaks suhtes olla?
• bi. Kellega ta tahaks suhtes olla?
3. See mees on• hetero. Kellega ta tahaks suhtes olla?• homo. Kellega ta tahaks suhtes olla?
• bi. Kellega ta tahaks suhtes olla?
55
![Page 56: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/56.jpg)
![Page 57: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/57.jpg)
SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES
TURVAOSKUSED
2. OSA
SEKSUAALTERVISEGA SEOTUD TEADMISTE JATOETUSVAJADUSE HINDAMINE
57
![Page 58: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/58.jpg)
JAHEI58
![Page 59: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/59.jpg)
1. Meeldiv ja ebameeldiv puudutus
Eesmärk:Meeldiva ja ebameeldiva puudutuse äratundmine.
1. Kas see on meeldiv puudutus? Mis põhjusel?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
KEH
A JA
ARE
NG
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TURV
AOSK
USE
D
59
![Page 60: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/60.jpg)
59JAHEI60
![Page 61: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/61.jpg)
59
1. Meeldiv ja ebameeldiv puudutus
Eesmärk:Meeldiva ja ebameeldiva puudutuse äratundmine.
2. Kas see on meeldiv puudutus? Mis põhjusel?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TURV
AOSK
USE
D
61
![Page 62: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/62.jpg)
61JAHEI62
![Page 63: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/63.jpg)
61
1. Meeldiv ja ebameeldiv puudutus
Eesmärk:Meeldiva ja ebameeldiva puudutuse äratundmine.
3. Näita pilti, kus kallistatakse ja ütle:Siin pildil on kaks sõpra. Mispärast on see meeldiv puudustus?
4. Näita pilti, kus üks inimestest ei soovi kallistada ja ütle:Siin pildil on kaks sõpra. Mispärast on see ebameeldiv puudustus?
5. Näita pilti, kus naine teeb mehele lähenemiskatseid ja ütle:Siin pildil on kaks sõpra. Kas see on meeldiv puudutus?
6. Näita pilti, kus naine on arsti juures ja ütle:See naine on arsti juures. Kas see on meeldiv puudutus?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Kas see on meeldiv puudutus?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TURV
AOSK
USE
D
63
![Page 64: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/64.jpg)
JAHEI
i
64
![Page 65: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/65.jpg)
i
2. Turvalised piirid
Eesmärk:Oma privaatse ruumi ja sellega seotud turvareeglite mõistmine:
minu keha kuulub mulle, keha ei tohi ilma loata puudutada, sina ise otsustad,kas sind võib puudutada, igaühte ümbritseb oma isiklik ruum,millesse võib siseneda ainult siis, kui selleks on luba saadud.
1. Näita, kus on sinu keha?
2. Sellel pildil on sinu keha. See on sinu turvaring. Sellest seespool on sinu isiklik ruum.
Kas sellesse ruumi võib ilma sinu loata siseneda?
3. Kes otsustab, kas sind võib puudutada?
Joonistage käega õhku ennast ümbritsev turvaring.Võid anda juhiseid ja ette näidata:
„siruta käsi ette ja tee kohapeal üks tiir.See on sinu isiklik ruum, sinu turvaring”.
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TURV
AOSK
USE
D
65
![Page 66: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/66.jpg)
JAHEI
Naine ütleb:„Mind ei tohi kallistada“.
Mees kallistab, kuigi ei saanud luba. Ta teeb valesti. Naisele see ei meeldi.
Mees tahab naist kallistada.Ta küsib naiselt, kas ta tohib naist kallistada.
Naine ütleb: „Mind tohib kallistada“. Mõlemad tahtsid kallistada.See on õige.
66
![Page 67: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/67.jpg)
2. Turvalised piirid
Eesmärk:Oma privaatse ruumi ja sellega seotud turvareeglite mõistmine:
igaühte ümbritseb oma isiklik ruum, millesse võib siseneda ainult siis,kui selleks on luba saadud.
4. Mida mees tahab teha?
5. Kumba naist tohib kallistada?
6. Mis tunne naisel on, kui teda kallistatakse ilma loata?
7. Kui sina tahad kallistada, mida sa pead esmalt tegema?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TURV
AOSK
USE
D
67
![Page 68: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/68.jpg)
JAHEI
Keegi ei tohi ilma loataselle turvaringi sisse tulla.
Keegi ei tohi ilma loataselle turvaringi sisse tulla.
Naine annab mehele ilma loata musi.Mehele see ei meeldi. Nii ei tohi teha.
Mees puudutab naise rindu ilma loata.Naisele see ei meeldi. Nii ei tohi teha. Kukaan ei saa tulla tämän turvaympyrän sisään ilman lupaa.
Kukaan ei saa tulla tämän turvaympyrän sisään ilman lupaa.
68
![Page 69: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/69.jpg)
Kukaan ei saa tulla tämän turvaympyrän sisään ilman lupaa.
Kukaan ei saa tulla tämän turvaympyrän sisään ilman lupaa.
2. Turvalised piirid
Eesmärk:Oma privaatse ruumi ja sellega seotud turvareeglite mõistmine:
igaühte ümbritseb oma isiklik ruum, millesse võib siseneda ainult siis,kui selleks on luba saadud.
8. Kui naine tahab anda mehele musi, mida ta peab tegema?
9. Kas naise rindu võib puudutada ilma loata?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TURV
AOSK
USE
D
69
![Page 70: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/70.jpg)
JAHEI70
![Page 71: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/71.jpg)
3. Isiklik
Eesmärk:Isikliku ja ühise ruumi eristamine.
1. Näita, kus:võib riided seljast ära võtta ja olla alasti?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TURV
AOSK
USE
D
71
![Page 72: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/72.jpg)
JAHEI72
![Page 73: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/73.jpg)
3. Isiklik
Eesmärk:Isikliku ja ühise ruumi eristamine.
2. Näita, kus:võib riided seljast ära võtta ja olla alasti?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TURV
AOSK
USE
D
73
![Page 74: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/74.jpg)
JAHEI74
![Page 75: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/75.jpg)
4. Ujumisriiete ala ja turvareeglid
Eesmärk:Intiimsete kehaosade äratundmine ja
mõistmine, et igaühel on õigus puudutusest keelduda.
1. Sellel pildil on ujumisriiete ala.Igaühel on oma kehal ujumisriiete ala, mis on tähtis ja isiklik ala.
Ujumisriiete ala ei tohi keegi ilma loata puudutada.• Näita pildilt, kust sind ilma loata puudutada ei tohi.
• Näita pildilt, kust sind võib puudutada. Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TURV
AOSK
USE
D
75
![Page 76: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/76.jpg)
JAHEI76
![Page 77: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/77.jpg)
4. Ujumisriiete ala ja turvareeglid
Eesmärk:Ujumisriiete ala puudutamisega seotud olukordade mõistmine:
on olukordi, kus ujumisriiete ala puudutamine on loomulik ja vajalik.Mitte kunagi ei tohi siiski teist ilma loata puudutada.
2. Kas saab puudutada ujumisriiete ala.• Siin on ema, kes aitab lapsel peput pühkida.
Kas ta tohib puudutada ujumisriiete ala?
• Siin on juhendaja, kes aitab alakeha pesta.Kas ta tohib puudutada ujumisriiete ala?
• Siin on arst, kes uurib arstikabinetis naise tuppe.Kas ta tohib puudutada ujumisriiete ala?
• Siin on arst, kes uurib arstikabinetis mehe peenist.Kas ta tohib puudutada ujumisriiete ala?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TURV
AOSK
USE
D
77
![Page 78: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/78.jpg)
JAHEI
78
![Page 79: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/79.jpg)
4. Ujumisriiete ala ja turvareeglid
Eesmärk:Ujumisriiete ala äratundmine, ebameeldiva puudutuse äratundmine,
teise inimese puudutamisega seotud reeglite mõistmine.
3. Kas poiss puudutab tüdruku ujumisriiete ala?• Kas tüdrukule see meeldib?
• Kas nii tohib teha?
4. Kas tüdruk puudutab poisi ujumisriiete ala?• Kas poisile see meeldib?
• Kas nii tohib teha?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TURV
AOSK
USE
D
79
![Page 80: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/80.jpg)
JAHEI
80
![Page 81: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/81.jpg)
4. Ujumisriiete ala ja turvareeglid
Eesmärk:Tähtsate turvareeglite mõistmine: puudutamine ei tohi olla saladus,
kedagi ei tohi ära osta, et ta ennast puudutada lubaks,kedagi ei tohi sundida puudutama, võõra inimesega kaasa ei tohi minna.
5. Kas ujumisriiete ala puudutamine võib olla saladus?
6. Kas sind tohib ujumisriiete alalt puudutada,kui saad selle eest kingiks kommi, kohvi, suitsu?
7. Kas sina võid puudutada teise ujumisriiete ala,kui ta lubab anda sulle kingi (šokolaadi, kohvi, suitsu)?
8. Sellel pildil naine ähvardab, et ta lööb või räägib teistele,kui ei saa puudutada ujumisriiete ala. Kas nii tohib teha?
9. Sellel pildil on tundmatu isik.Ta kutsub sind kaasa autoga sõitma ja külla. Kas võib minna kaasa?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TURV
AOSK
USE
D
81
![Page 82: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/82.jpg)
ÜTLE „EI“ MINE ÄRA RÄÄGI TUTTAVALE INIMESELE, KEDA SA USALDAD
82
![Page 83: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/83.jpg)
4. Ujumisriiete ala ja turvareeglid
Eesmärk:Turvalisusega seotud tegevusjuhise mõistmine,
usaldatava inimese teadmine.
Vaatame seda lugu koos ja arutleme,mida teha, kui keegi püüab sind ebameeldivalt puudutada või
puudutada sind ujumisriiete alalt.
• Kui keegi puudutab sind ebameeldivalt võiüritab puudutada ujumisriiete alalt ilma loata, mida teed?
• Kui keegi teeb midagi sellist, mis sulle ei meeldi, kellele võid sellest rääkida?
• Kes on inimene, keda sa usaldad?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TURV
AOSK
USE
D
83
![Page 84: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/84.jpg)
![Page 85: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/85.jpg)
SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES
TERVIS JA PUHTUS
3. OSA
SEKSUAALTERVISEGA SEOTUD TEADMISTE JATOETUSVAJADUSE HINDAMINE
85
![Page 86: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/86.jpg)
JAHEI86
![Page 87: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/87.jpg)
1. Enese pesemine ja riiete vahetamine
Eesmärk:Mustuse ja puhtuse äratundmine.
1. Kes on puhas?
2. Kes on must?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Kas ta on puhas?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TERV
IS J
A PU
HTU
S
87
![Page 88: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/88.jpg)
JAHEI88
![Page 89: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/89.jpg)
1. Enese pesemine ja riiete vahetamine
Eesmärk:Käte pesemisega seotud olukordade äratundmine.
2. Näita, millal tuleb pesta käsi.
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Kas siin tuleb pesta käsi?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TERV
IS J
A PU
HTU
S
89
![Page 90: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/90.jpg)
JAHEI90
![Page 91: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/91.jpg)
1. Enese pesemine ja riiete vahetamine
Eesmärk:Igapäevaste isikliku puhtusega seotud toimingute äratundmine.
4. Näita, milliseid kehaosi tuleks pesta iga päev?
5. Mis on tähtis pesta hommikul ja õhtul?
6. Näita, milliseid riideid tuleks vahetada iga päev?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TERV
IS J
A PU
HTU
S
91
![Page 92: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/92.jpg)
JAHEI92
![Page 93: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/93.jpg)
1. Enese pesemine ja riiete vahetamine
Eesmärk:Puhtuse ja mustuse tagajärgede mõistmine: mustade käte, hammaste ja keha tõttu
võib haigestuda, must ja räpane on teiste arvates ebameeldiv, pesemata, räpane inimene haiseb teiste arvates ebameeldivalt.
6. Miks tuleb pesta käsi?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Mis juhtub, kui ei pese käsi?
7. Mis juhtub, kui oled pesemata ja räpane?
8. Mis juhtub, kui ei kasuta deodoranti?
9. Mis juhtub, kui ei pese hambaid?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TERV
IS J
A PU
HTU
S
93
![Page 94: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/94.jpg)
JAHEI94
![Page 95: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/95.jpg)
1. Enese pesemine ja riiete vahetamine
Eesmärk:Riiete vahetamist nõudvate olukordade äratundmine.
9. Näita piltidelt, millal peab riideid vahetama?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Kas siin peaks riideid vahetama?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TERV
IS J
A PU
HTU
S
95
![Page 96: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/96.jpg)
JAHEI
i
96
![Page 97: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/97.jpg)
i
2. Naise intiimhügieen
Eesmärk:Intiim- ja menstruaalhügieeni põhitõdede mõistmine.
1. Kuidas alakeha pesta?
2. Millal alakeha tuleb pesta?
3. Millal peab vahetama hügieenisidet?
Kasuta seda nimetust,mida inimene teab
või ise kasutab
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TERV
IS J
A PU
HTU
S
97
![Page 98: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/98.jpg)
JAHEI
i
98
![Page 99: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/99.jpg)
i
2. Mehe intiimhügieen
Eesmärk:Intiimhügieeni põhitõdede mõistmine.
1. Kuidas peenist pesta?
2. Millal peenist tuleb pesta?
Kasuta seda nimetust,mida inimene teab
või ise kasutab
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TERV
IS J
A PU
HTU
S
99
![Page 100: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/100.jpg)
JAHEI
i
100
![Page 101: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/101.jpg)
i
3. Arsti juures
Eesmärk:Inimene mõistab, et ujumisriiete ala uuritakse ainult arsti juures,
kui on tekkinud probleeme või tavalise läbivaatuse ajal.Inimene mõistab, et arst on ainuke pädev isik, kes võib uurida ujumisriiete piirkonda.
1. Kes võib uurida, kui alakehas on valusid, kihelust või kipitust?
2. Kus saab uurida, kui alakehas on valusid, kihelust või kipitust?
3. Miks rindasid tuleb vahel lasta arstil kontrollida? (pilt puudub)
4. Miks naine peab käima oma alakeha arstile näitamas? (pilt puudub)
või vajadusel näita kehaosade küsimuse juures alasti naise ja mehe pilti.
5. Miks mees peab käima oma peenist arstile näitamas? (pilt puudub)
Kasuta seda nimetust,mida inimene teab või ise kasutab:
naise rinnad, peenis,välised suguelundid, tussu, tupp
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
TERV
IS J
A PU
HTU
S
101
![Page 102: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/102.jpg)
![Page 103: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/103.jpg)
INIMSUHTED
4. OSA
SEKSUAALTERVISEGA SEOTUD TEADMISTE JATOETUSVAJADUSE HINDAMINE
SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES
103
![Page 104: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/104.jpg)
JAHEI
i
104
![Page 105: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/105.jpg)
i Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
1. Tundmatu ja tuttav inimene
Eesmärk:Tundmatu ja tuttava erinevuse mõistmine.
1. Kas nad on tuttavad või mitte?• Naine on arsti juures. Kas nad on tuttavad?
• Mees kõnnib tänaval naisest mööda. Kas nad on tuttavad?• Isa söödab last. Kas nad on tuttavad?
• Klassikaaslased istuvad klassis. Kas nad on tuttavad?2. Mida tähendab tundmatu või võõras inimene?
3.Mida tähendab tuttav inimene?
Vajadusel võid selgitada.Tundmatu või võõras inimene on see,
keda sa ei ole varem näinud ja ei tea tema nime.Tuttav inimene on see, keda oled ka varem näinud ja
tead tema nime. Kõiki inimesi ei pea tervitama.Inimesed tervitavad tavaliselt ainult tuttavaid.
105
![Page 106: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/106.jpg)
JAHEI106
![Page 107: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/107.jpg)
1. Tundmatu ja tuttav inimene
Eesmärk:Võõra ja tuttava eristamine ning sobivate suhtlemisviiside äratundmine.
4. Kuidas võõra isikuga suhelda?
5. Kuidas tuttava isikuga suhelda?
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
107
![Page 108: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/108.jpg)
JAHEI
i
108
![Page 109: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/109.jpg)
i
2. Sõber
Eesmärk:Sõbra mõistest arusaamine ning eristamine teistest tuttavatest inimestest.
1. Kes neist võivad olla sõbrad?Või teise variandina näita pilti ja küsi:
• Poisid mängivad koos. Kas nad võivad olla sõbrad?
• Mees istub taksosse. Kas taksojuht võib olla tema sõber?
• Tüdrukud räägivad telefoniga. Kas nad võivad olla sõbrad?
• Hooldaja aitab inimest pesemisel. Kas nad võivad olla sõbrad?
Vajadusel võid selgitada.Tundmatu või võõras inimene on see, keda sa ei ole varem näinud ja ei tea tema nime.
Tuttav inimene on see, keda oled ka varem näinud ja tead tema nime.Kõiki inimesi ei pea tervitama. Inimesed tervitavad tavaliselt ainult tuttavaid.
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
109
![Page 110: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/110.jpg)
JAHEI
Sõbrad võivad vestelda ja üksteisega erinevaid teemasid ja isiklikke asju arutada. Usaldusväärse sõbraga on tore oma saladusi jagada.
Sõbra juures võib käia külas.Koos võib juua kasvõi tassikese kohvi.
Hea sõber kuulab ja lohutab,kui teisel on paha olla
Sõpra võib kallistada.Koos sõbraga võib teha toredaid asju.
i
110
![Page 111: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/111.jpg)
i
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
2. Sõber
Eesmärk:Sõpruse juurde kuuluvate toimingute ja tunnete äratundmine,
üheskoos tegutsemine, vestlemine, üksteise lohutamine,läheduse kogemus ja hea tunne.
Sõbra eristamine spetsialistist, kes teeb oma tööd.
2. Mida koos sõbraga võib teha?
3. Mis tunne on olla koos hea sõbraga?
4. Kust võib leida häid sõpru? (pilt puudub)
Kuidas aru saada, et keegi on lähedane või sõber?Kas sa tead tema perekonnanime? Kas sa tead, kus ta elab?
Kas sa tead, mis asjad talle meeldivad? Kui kaua te tuttavad olete?111
![Page 112: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/112.jpg)
JAHEI
Hooldaja on tööl. Hooldaja abistab.Hooldajaga ei olda sõbrad ega paarisuhtes. Hooldajal on oma pere ja omad sõbrad.
Kaupluse kassapidaja ja taksojuht on tööl.Kui sa nendega sageli kohtud, võivad nad olla sinu tuttavavad. Tuttav on midagi muud kui sõber.
i
112
![Page 113: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/113.jpg)
i
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
2. Sõber
Eesmärk:Sõpruse juurde kuuluvate toimingute ja tunnete äratundmine,
üheskoos tegutsemine, vestlemine, üksteise lohutamine,läheduse kogemus ja hea tunne.
Sõbra eristamine spetsialistist, kes teeb oma tööd.
5. Kas hooldaja on sõber?
6. Kas hooldajaga saab olla paarisuhtes?
7. Kas taksojuht on tuttav või sõber?
8. Kuidas aru saada, et keegi on sõber?
Kuidas aru saada, et keegi on lähedane või sõber?Kas sa tead tema perekonnanime? Kas sa tead, kus ta elab?
Kas sa tead, mis asjad talle meeldivad? Kui kaua te tuttavad olete?113
![Page 114: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/114.jpg)
JAHEI
Alati ei saa olla samal arvamusel.Igaühel on oma mõtted ja tunded. Sõber ei mõtle alati samamoodi nagu sina. Va-
hel võid olla sõbraga eri arvamusel. Siis võib tekkida tüli.
Püüa olla rahulik.Karjumine ei aita lahendada tüli.
Kuula, mida sinu sõber arvab.Teie mõlema arvamused on võrdselt olulised.
Kui kuulad, mida teisel öelda on, mõistad teda paremini.
Tüli tuleb ära lahendada jaleppida. Sellest ei ole midagi, et
sa ei ole sõbraga samalarvamusel. Tülid saab
lahendada üheskoos arutades. Pärast seda on mõlemal jälle
hea olla. Kui oled sõbrale halvasti öelnud, palu temalt
vabandust.
Võib vihale ajada, kuid ei tohi teha haiget.Kui teed sõbrale haiget,
ta ei taha enam sinu sõber olla.
Räägi, mida sina arvad.Sõber ei tea ju, mida sa mõtled.
Räägi talle oma mõtetest.
114
![Page 115: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/115.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
2. Sõber
Eesmärk:Sõpruse juurde kuuluvate toimingute ja tunnete äratundmine,
üheskoos tegutsemine, vestlemine, üksteise lohutamine,läheduse kogemus ja hea tunne.
Sõbra eristamine spetsialistist, kes teeb oma tööd.
9. Mis selles loos toimub?
10. Kas sõbraga võib olla eri arvamusel?
11. Kuidas saab tüli ära lahendada?• Kas sellest on abi, et lööd oma sõpra?
• Kas sellest on abi, et selgitad oma asja karjudes?• Kas sellest on abi, et selgitad oma asja rahulikult ja
kuulad, mida teisel on öelda?
12. Kas sinu sõbral võib olla ka teisi sõpru?
115
![Page 116: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/116.jpg)
JAHEI116
![Page 117: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/117.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
3. Armumine
Eesmärk:Armumise mõistest arusaamine,
võid olla armunud mõnda iidolisse või tuttavasse,armumine tähendab, et see inimene meeldib sulle ja sa mõtled temale.
1. Kes sellel pildil kujutatud inimestest on armunud?(tüdruk on armunud iidolisse ja armunud poissi)
2. Mida armumine tähendab?
117
![Page 118: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/118.jpg)
i3. Kellesse võib armuda?
4. Kui sa oled kellessegi armunud,kas ka teine inimene peab sinusse
armuma?
5. Mida võib teha, kui oled armunud?
6. Kui räägid oma tunnetest inimesele,kellesse oled armunud, mis võib juhtuda?
118
![Page 119: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/119.jpg)
i
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
3. Armumine
Eesmärk:Armumise mõistest arusaamine, võid olla armunud mõnda iidolisse või tuttavasse,
armumine tähendab, et see inimene meeldib sulle ja sa mõtled temale.
3. Kellesse võib armuda?
4. Kui sa oled kellessegi armunud,kas ka teine inimene peab sinusse
armuma?
5. Mida võib teha, kui oled armunud?
6. Kui räägid oma tunnetest inimesele,kellesse oled armunud, mis võib juhtuda?
Võime armuda on suurepärane. See on osa inimese arengust. Armumine on loomulik ja lubatud. Need astmed on armumise tekkimise mudel. Ig-aüks võib olla sellel astmel, mis talle endale meeldiv tundub. Armumise objekt võib muutuda. Astmetel võib ülespoole liikuda omas tempos või mõnele astmele pidama jääda.
• Armumine iidolisse: See poiss on armunud rock-tähteArmumine tähendab, et teine inimene meeldib sulle, sa unistad temast. Armumine võib olla väga meeldiv tunne. Armuda võib erinevatesse inimestesse. Armumise objekt võib muutuda.
• Tuttav, salajane: See poiss on kiindunud tüdrukusse, kuid ei räägi sellest kellelegi. See on tema isiklik saladus. Armumisest ei pea rääkima kellelegi. Armumine võib olla tore isiklik saladus.
• Tuttav, sõbrale räägitud: See poiss on kiindunud tüdrukusse. Ta räägib sellest oma sõbrale ja nad arutavad seda koos. Kui tahad, võid rääkida oma armumisest mõnele tuttavale, usaldusväärsele inimesele, kasvõi mõnele sõbrale.
• Sa meeldid mulle: Sellele poisile meeldib väga üks tüdruk. Ta tahab sellest tüdrukule rääkida. Ta ütleb tüdrukule: „Sa meeldid mulle, sa oled lahe“.Vahel oled nii armunud, et tahad sellest rääkida inimesele, kellesse oled armunud.
Allikas: Korteniemi-Poikela & Cacciatore: Seksuaalsuse astmed 119
![Page 120: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/120.jpg)
JAHEI
120
![Page 121: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/121.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
4. Partner
Eesmärk:Paarisuhtes olemise mõistest arusaamine,
see võib eri inimeste jaoks olla erineva tähendusega.Enamasti tähendab suhtes olemine ühist ajaveetmist:suhtes olles võib käia näiteks koos poes, restoranis,kuulata muusikat, vestelda ja olla üksteise lähedal.
Suhtes olemise juurde ei kuulu vägivald.
1. Mida võib teha, kui ollakse suhtes?
2. Mida suhtes olemine tähendab?
121
![Page 122: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/122.jpg)
JAHEI
122
![Page 123: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/123.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
4. Partner
Eesmärk:Suhtes olemisega seotud sobiva arenguetapi mõistmine ja suhtes olemise kui soost olenematu teema mõistmine.
3. Kes nendest võivad olla suhtes?
Või teise variandina näita pilti ja küsi: Kas nad võivad olla suhtes?
123
![Page 124: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/124.jpg)
JAHEI
i
i
124
![Page 125: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/125.jpg)
i
i
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
4. Partner
Eesmärk:Partneri eristamine teistest tuttavatest, näiteks töötajatest.
4. Kes nendest võivad olla suhtes?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:• Hooldaja aitab inimest pesemisel.
Kas nad võivad olla suhtes?• Mees istub taksosse.
Kas ta võib olla paarisuhtes taksojuhiga?• Mees ja naine meeldivad väga teineteisele.
Kas nad võivad olla suhtes?
Vaimupuudega inimese elus on mitmeid oma eriala spetsialiste,kes on oma töö tõttu inimesega lähedases kontaktis.
Seetõttu on oluline eristada erinevate alade spetsialistid sõpradest japotentsiaalsetest partneritest.
125
![Page 126: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/126.jpg)
JAHEI
Suhe võib lõppeda, kui suhtes ei ole enam hea olla. Kui üks või teine ei soovi enam suhet jätkata, siis võib ta sellest rääkida teisele viisakalt
omavahel olles. Ei pea olema suhtes, kui ei taha.
Suhte lõppemine võib haiget teha japahameelt tekitada. Võib tekkida kurb tunne.
See on loomulik. Kõik tunnevad vahest kurbust.
Mõlemad võivad tutvuda uute inimestega.Mõlemad võivad hiljem leida
uue armumise objekti või partneri.
126
![Page 127: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/127.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
4. Partner
Eesmärk:Inimsuhetega seotud pettumuste mõistmine:
pettumused on suhete juurde kuuluvad loomulikud kogemused.Suhtes olemisega seotud võrdõiguslikkuse mõistmine.
5. Kas suhe võib lõppeda?
6. Mis võib olla suhte lõppemise põhjuseks?
7. Mis juhtub, kui partnerid lähevad lahku?
Vajaduse korral näita pilte ja selgita:• võib tekkida pahameel
• minnakse eri suundadesse• hiljem võib leiduda uus kiindumuse objekt
8. Kui oled suhtes, kas sul on õigus oma partneri asjade üle otsustada?
9. Kas partneriga võib olla eri arvamusel?127
![Page 128: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/128.jpg)
JAHEI
128
![Page 129: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/129.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
4. Partner
Eesmärk:Ühiste reeglite ja ühiselt kokku leppimise tähtsuse mõistmine.
10. Kui mitu tüdruksõpra või poiss-sõpra võib olla korraga?
11. Mees ja naine on suhtes.Mees läheb teisele naisele musi andma.
Mis tunne mehe tüdruksõbral on?
12. Mees ja naine on suhtes. Naisel on ka teine poiss-sõber.
Mis tunne mehel on?
13. Kui sa tahad, et sul oleks korraga mitu partnerit,kellele sa pead sellest rääkima?
129
![Page 130: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/130.jpg)
JAHEI
130
![Page 131: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/131.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
5. Kihlumine ja abiellumine
Eesmärk:Kihlumise ja abiellumise mõistest arusaamine.
1. Kas nad võivad omavahel kihluda?• Inimene on koos oma hooldajaga. Kas nad võivad kihluda?
• Mees istub taksosse. Kas nad võivad taksojuhiga kihluda?
• Mees ja naine meeldivad väga teineteisele. Kas nad võivad kihluda?
2. Kas kõik inimesed abielluvad?
3. Mida tähendab kihlumine?
4. Mida tähendab abiellumine?
5. Kui oled kihlatud või abielus, kas võid kellegi teisega suhet alustada?
131
![Page 132: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/132.jpg)
JAHEI132
![Page 133: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/133.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
INIM
SUH
TED
6. Vanemlus
Eesmärk:Lapsevanemaks olemisega seotud vastutuse teadvustamine.
1. Kas kõik inimesed saavad lapsi?
2. Kellest võib saada lapsevanem?
3. Mida beebi ja laps vajavad?
133
![Page 134: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/134.jpg)
![Page 135: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/135.jpg)
SEKS
5. OSA
SEKSUAALTERVISEGA SEOTUD TEADMISTE JATOETUSVAJADUSE HINDAMINE
SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES
135
![Page 136: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/136.jpg)
JAHEI
136
![Page 137: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/137.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
SEKS
1. Seks
Eesmärk:Seksi ja seksuaalvahekorra mõistetest arusaamine.
1. Millisel pildil on kujutatud seksi?
Või teise variandina näita pilti ja küsi:Kas siin on seks?
2. Näita seksuaalvahekorra pilti ja küsi: Mis siin toimub? (sõnavara selgitamine)
137
![Page 138: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/138.jpg)
JAHEI138
![Page 139: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/139.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
SEKS
1. Seks
Eesmärk:Seksiga seotud sobiva arenguetapi mõistmine jaseksi kui soost sõltumatu tegevuse mõistmine.
3. Kes võivad omavahel seksida?
Või teise variandinanäita pilti ja küsi:
Kas nad võivad seksida?
139
![Page 140: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/140.jpg)
JAHEI140
![Page 141: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/141.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
SEKS
1. Seks
Eesmärk: Seksiga seotud privaatsuse ja sobiva koha mõistmine.
4. Kus võib seksida?
Või teise variandinanäita pilti ja küsi:
Kas siin võib seksida?
141
![Page 142: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/142.jpg)
JAHEI142
![Page 143: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/143.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
SEKS
1. Seks
Eesmärk:Seksiga seotud privaatsuse mõistmine.
5. Kas keegi võib pealt vaadata, kui kaks inimest seksivad?
143
![Page 144: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/144.jpg)
JAHEI144
![Page 145: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/145.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
SEKS
1. Seks
Eesmärk:Seksuaalse erutuse äratundmine
ja seksiga seotud tunde mõistmine.
6. Kes on seksuaalselt erutunud?
7. Milline tunne on sellega seotud?
145
![Page 146: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/146.jpg)
JAHEI
Työ
kalu
ja
146
![Page 147: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/147.jpg)
Työ
kalu
ja
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
SEKS
1. Seks
Eesmärk:Seksuaalse heaolu/erutumise äratundmine ja
selle tähtsuse mõistmine seksi juurde kuuluvana.
8. Küsi naise ja mehe kohta: Kummal neist on hea ja erutunud tunne?
9. Kuidas aru saada, et naine on erutunud?
10. Kuidas aru saada, et mees on erutunud?
147
![Page 148: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/148.jpg)
JAHEI
i
11. Mis on seks?Või teise variandina näita pilte
(suudlemine, hellitamine ja seksuaalvahekord) ning küsi:Kas sellel pildil on seks?
12. Mida seksuaalvahekord tähendab?Võid küsida ka:
Millisel pildil on seksuaalvahekord?13. Kes otsustab, millal kaks inimest omavahel seksida võivad?
14. Millal seksimise võib lõpetada?Teise variandina näita pilte
(suudlemine, hellitamine ja seksuaalvahekord) ning küsi:Kas sellel hetkel võib lõpetada, kui tahad?
15. Kui teine tahab sinuga seksida, kas sa pead nõus olema?16. Kas teise inimesega saab seksida, kui ta seda ei soovi?
148
![Page 149: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/149.jpg)
i
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
SEKS
1. Seks
Eesmärk:Seksi mõistmine erinevate tegude ja toimingutena ning
seksiga seotud turvaoskuste mõistmine.11. Mis on seks?
Või teise variandina näita pilte(suudlemine, hellitamine ja seksuaalvahekord) ning küsi:
Kas sellel pildil on seks?12. Mida seksuaalvahekord tähendab?
Võid küsida ka:Millisel pildil on seksuaalvahekord?
13. Kes otsustab, millal kaks inimest omavahel seksida võivad?14. Millal seksimise võib lõpetada?
Teise variandina näita pilte(suudlemine, hellitamine ja seksuaalvahekord) ning küsi:
Kas sellel hetkel võib lõpetada, kui tahad?15. Kui teine tahab sinuga seksida, kas sa pead nõus olema?16. Kas teise inimesega saab seksida, kui ta seda ei soovi?
Arutatakse vajaduse korral.Lisaks ära tundmisele oleks hea arutada läbi seksuaalsuse astmed ja seksi ABC.
149
![Page 150: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/150.jpg)
JAHEI
i
150
![Page 151: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/151.jpg)
i Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
SEKS
1. Seks
Eesmärk:Suuseksi ja anaalseksi mõistete äratundmine.
17. Mis on suuseks?
18. Mis on anaalseks?
Arutatakse vajaduse korral.Lisaks ära tundmisele oleks hea arutada läbi
seksuaalsuse astmed ja seksi ABC.Seks tähendab erinevaid tegevusi, mõtteid ja toiminguid.
Kui kaks inimest seksivad, võib seks olla ka suuseks.Suuseks tähendab suguelundite erutamist suu abil.
Kui kaks inimest seksivad, võib seks olla ka anaalseks.Anaalseks tähendab päraku piirkonna erutamist või
seksuaalvahekorda pärakusse.
151
![Page 152: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/152.jpg)
JAHEI
Työ
kalu
ja
i
152
![Page 153: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/153.jpg)
Työ
kalu
ja
i
Se
ksua
alka
svat
us li
htsa
s ke
eles
• SE
KS
2. Raseduse ja suguhaiguste vältimine ning puhtus
Eesmärk:Kondoomi äratundmine.
1. Osuta kondoomile ja küsi: Mis see on?
2. Kuhu kondoom pannakse?
Võid vajaduselnäidata õiget kondoomi.
153
![Page 154: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/154.jpg)
JAHEI
Työ
kalu
ja
154
![Page 155: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/155.jpg)
Työ
kalu
ja
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
SEKS
2. Raseduse ja suguhaiguste vältimine ning puhtus
Eesmärk:Kondoomi kasutamise vajadusest arusaamine
1. Millal kondoomi kasutada2. Kuhu kondoom pannakse
3. Millal kondoomi kasutatakse?
155
![Page 156: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/156.jpg)
JAHEI
Kui naisel on olnud esimene menstruatsioon, võib naineseksuaalvahekorra tagajärjel rasedaks jääda.
Kui mehel on alanud seemnepursked,võib mees naise seksuaalvahekorra tulemusel rasestaks teha.
Seksi ajal võib saada suguhaiguse. Suguhaigus võib ilmnedakihelusena, valulikkusena ja kipitusena alakehas.
Seksuaalvahekorra ajalpurskub mehe peenisest
seemnevedelikku.
Seemnevedelik võib viljastada naise munajuhas ootavat munarakku.
Viljastunud munarakk hakkab naise emakas beebiks kasvama.
Seda nimetatakse raseduseks.Rasedus kestab 9 kuud.
Työ
kalu
ja
156
![Page 157: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/157.jpg)
Työ
kalu
ja
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
SEKS
2. Raseduse ja suguhaiguste vältimine ning puhtus
Eesmärk:Kondoomi abil raseduse ja suguhaiguste vältimise tähenduse mõistmine.
4. Mida tähendab raseduse ja suguhaiguste vältimine?
5. Milleks kondoomi kasutatakse?• raseduse vältimiseks
• suguhaiguste vältimiseks
6. Mida tähendab suguhaigus?
7. Kuidas rasedus algab?
8. Kes võib jääda rasedaks/saada lapse?
9. Kas on veel muid raseduse jasuguhaiguste vältimise vahendeid peale kondoomi?
10. Kust kondoomi võib osta või saada?157
![Page 158: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/158.jpg)
JAHEI
Työ
kalu
ja
158
![Page 159: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/159.jpg)
Työ
kalu
ja
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
SEKS
2. Raseduse ja suguhaiguste vältimine ning puhtus
Eesmärk:Seksiga seotud põhiküsimuste mõistmine: puhtus, raseduse ja suguhaiguste vältimine,
ühine kokkulepe ning mõlema hea ja turvaline tunne.
11. Mis on kõige tähtsam seksimise juures?
Vajadusel selgita.• Puhtus
• Raseduse ja suguhaiguste vältimine• Ühine kokkulepe, mõlemad soovivad
• Hea ja turvaline tunne
159
![Page 160: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/160.jpg)
JAHEI
160
![Page 161: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/161.jpg)
Seks
uaal
kasv
atus
liht
sas
keel
es •
SEKS
3. Porno
Eesmärk:Porno mõiste äratundmine ja selle mõistmine,
et porno ei ole tõeline elu ja see ei ole mõeldud lastele.
1. Millisel pildil on porno?
2. Mida porno tähendab?
3. Kas porno on tõeline elu?
4. Kas porno on armastus?
5. Kes võib vaadata pornot?
161
![Page 162: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/162.jpg)
![Page 163: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/163.jpg)
![Page 164: SEKSUAALKASVATUS LIHTSAS KEELES - Avaleht...Seksuaalkasvatus lihtsas keeles • KEHA JA ARENG 2. Kehaosad Eesmärk: Kehaosade äratundmine ja nende tähenduse mõistmine. Kehaosade](https://reader034.vdocuments.net/reader034/viewer/2022050711/601c04dd56c18966e269c996/html5/thumbnails/164.jpg)
Materjal on kasutamiseks asjatundjatele lihtsas keeles seksuaalkasvatuse läbiviimiseks ja erivajadustega inimeste vastava toe ja vajaduste hindamiseks.
Tõlgitud soomekeelsest originaalväljaandest, mis valmis Rinnekoti projekti „Selkeästi seksistä“ (2016-2017) raames.Autorid Niina Luhtala ja Ulla Kärnä, kunstnik Virpi Liinoja.
https://www.rinnekoti.fi/meista/tutkimus-ja-kehitys/kehittaminen/selkeasti-seksista-2016-2018/
Eestikeelse trükise väljaandmist rahastas sotsiaalkindlustusameti ohvriabi ja ennetusteenuste osakond (seksuaalvägivalla kriisiabikeskused).Tõlget toimetasid Rita Holm, Kai Part ja Keete Janter.
Raamatule viitamine: Luhtala, N., Kärnä, U. ja Liinoja, V. (2020). Seksuaalkasvatus lihtsas keeles. Tallinn: Sotsiaalkindlustusameti ohvriabi.Küljendus ja trükk: Folger ART AS
Trükis: pehmed kaaned ISBN 978-9949-7436-2-9Elektrooniline väljaanne: võrguväljaanne: (PDF) ISBN 978-9949-7436-3-6