nyhetsbrev april mall vt15

6
NYHETSBREV Personalvetare i Lund April 2015 April är en fantastisk månad. Naturen har hunnit bli vacker, fåglarna kvittrar härligt och ljuset stannar kvar allt längre om kvällarna. Lund lever. Studentlivet sprudlade med färg och festligheter men bäst av allt: PiLA, arbetsmarknadsdagen, blev precis lika lyckat som vi hade hoppats! Fredagen den 10/4 gick den efterlängtade PilArbetsmarknadsdag av stapeln! Dagen började på Af-borgen i lilla salen med fika Detta nyhetsbrev skickas ut till medlemmar i Föreningen PiL – Personalvetare i Lund samt andra intressenter med syftet att hålla dem uppdaterade om av våra projekt och evenemang. Kontakt: [email protected] www.personalvetareilund.se 1

Upload: mattias-hjalmarsson

Post on 22-Jul-2016

232 views

Category:

Documents


2 download

DESCRIPTION

PiL Nyhetsbrev April

TRANSCRIPT

Page 1: Nyhetsbrev april mall vt15

NYHETSBREVPersonalvetare i Lund April 2015

April är en fantastisk månad. Naturen har hunnit bli vacker, fåglarna kvittrar härligt och ljuset stannar kvar allt längre om kvällarna. Lund lever. Studentlivet sprudlade med färg och festligheter men bäst av allt: PiLA, arbetsmarknadsdagen, blev precis lika lyckat som vi hade hoppats!

Fredagen den 10/4 gick den efterlängtade PilArbetsmarknadsdag av stapeln! Dagen började på Af-borgen i lilla salen med fika och mingel med våra utställare Unionen, Jusek, Academic Work, Sveriges HR Förening, Vision, Akademikerförbundet SSR, S-Career och Personalvetarstuderandes Riksförbund. Tack så mycket för att ni ville komma till oss och ge tillfället till våra medlemmar att få inblick i er verksamhet.

Detta nyhetsbrev skickas ut till medlemmar i Föreningen PiL – Personalvetare i Lund samt andra intressenter med syftet att hålla dem uppdaterade om av våra projekt

och evenemang.

Kontakt: [email protected] www.personalvetareilund.se

1

Page 2: Nyhetsbrev april mall vt15

Klockan 11.00 var det dags för Christina Stielli, årets kvinnliga talare 2014, att hålla i sin efterlängtade föreläsning om ”Gilla läget – Älska jobbet”. Här fick vi lyssna och reflektera om hur man tacklar problem i vardagen och vad man kan göra för att sänka sin stress och öka sitt välmående. PiL tackar Christina för att hon bidrog till vår arbetsmarknadsdag.

PiLA-dagen avrundades med mingel när det kom en stor skara studerande från Cerfyrekon, Kristianstads PA-förening. Dem passade på att mingla runt bland våra utställare och bidrog med en sista slutrusch på dagen.

Innan vi lämnar arbetsmarknadsdagen finns det några som förtjänar vårt tack mer än alla andra. Jag talar om de som gjorde den här dagen till vad den blev; intressant, lärorik, och rolig. PiL vill rikta ett stort tack till Er i PiLa projektgrupp: Antonia, Louise och Tilde. Tack tjejer för det jobb ni la ned på det här projektet!

På kvällsvisten efter vår arbetsmarknadsdag var det dags att fira med en förtjusande sittning på Helsingkrona nation tillsammans med våra besökande vänner från Kristianstad, Cefyrekon. Det var första gången föreningarna emellan anordnade en gemensam sittning och bara det är en milstolpe i sig! Temat för kvällen var att PiL skulle klä sig i blått och Cefyrekon i rött. Det dansades till schlager hela natten lång och vi hoppas Cefyrekon fick en kväll i Lund de sent skall glömma!

Detta nyhetsbrev skickas ut till medlemmar i Föreningen PiL – Personalvetare i Lund samt andra intressenter med syftet att hålla dem uppdaterade om av våra projekt

och evenemang.

Kontakt: [email protected] www.personalvetareilund.se

2

Page 3: Nyhetsbrev april mall vt15

Vice-ordförande Axel Stigmar och Sekreterare Emelie Hägerström representerade PiL när Personalvetarstuderandes riksförbund hade en ordförandeträff för alla medlemsföreningarna uppe i vår huvudstad, Stockholm. Där fick de lära om ledarskap och vad som krävs av ett ordförandeskap. De fick även dela med sig av hur vi behandlar vår verksamhet i PiL och ta del av hur alla de andra medlemsföreningarna sköter sin för att på så sätt kunna lära av varandra.

PiL ser fram emot kommande månad fyllt med fadder-kick off, studiebesök, cute-utbildning och tentaångest! Därför känns det extra härligt att ha laddat om batterierna med ett sisteapril firande av Valborgsmässoafton. Hela Lund levde och parken var full av glada studerande. PiL hoppas att alla medlemmar och samarbetspartners haft ett härligt och glatt valborgsfirande!

Detta nyhetsbrev skickas ut till medlemmar i Föreningen PiL – Personalvetare i Lund samt andra intressenter med syftet att hålla dem uppdaterade om av våra projekt

och evenemang.

Kontakt: [email protected] www.personalvetareilund.se

3

Page 4: Nyhetsbrev april mall vt15

Heta StolenMartin Johansson - Ekonomiansvarig

Han är smart, snygg och kapten i Lunds BK! Martin Johansson är mannen i alla flickors hjärtan. Svärmorsdrömmen från Växjö i Småland satte snabbt en personlig prägel på sin roll inom pil och gör aldrig någonting halvdant. Man gläds verkligen av att känna en kille som Martin. En kille som inte bara lyser upp sin omgivning utan även frambringar det bästa ur människorna omkring honom. Tänd värmeljusen, sätt på en mysig bakgrundsballad och stilla ert sinne när vi nu ger oss in i Martins värld!

Vad gör du som ekonomiansvarig? Som ekonomiansvarig ser jag över och sköter föreningens ekonomi. Jag fakturerar, betalar fakturor, sköter utbetalningar av utlägg osv. Jag försöker också ha en överblick över vad som komma skall, så att det löper jämsides med budgeten.

Vad är det roligaste med att vara med i föreningen PiL? Det roligaste med föreningen Pil är sammanhållningen! Festerna är väl helt okej också...

Kan du berätta något som får oss att lära känna dig lite bättre? Bra fråga! Jag är en riktig tv-serie torsk! Kollar på i princip allt som går att kolla på. Vet inte hur mycket det säger om mig som person, förutom att jag borde göra annat med min fritid.

Vad är ditt bästa minne under studietiden?Mitt bästa minne från studietiden är nollningen. Jag hade fantastiskt kul och ser tillbaka på den med glädje!

Har du haft några roliga smeknamn under din uppväxt?Jag har faktiskt sluppit undan de flesta smeknamn. Jag lämnar över den pucken till dig Hjalmar! (Okej, det var ett fegt drag Martin! Under min uppväxt kallades jag ”Fjutten” av mina nära och kära…)

Detta nyhetsbrev skickas ut till medlemmar i Föreningen PiL – Personalvetare i Lund samt andra intressenter med syftet att hålla dem uppdaterade om av våra projekt

och evenemang.

Kontakt: [email protected] www.personalvetareilund.se

4

Page 5: Nyhetsbrev april mall vt15

Tio snabba med Martin:

Nyhetsbrev - Räkningar Sjunga - Dansa Lund - VäxjöVårtermin - HöstterminTwist and shout – Tryckare (En kombination!)Hagrid - VoldemortMyskväll - Utekväll Paradise Hotel - ensam mamma sökerNyår - MidsommarBatman - Superman

(Här ser vi Martin i sitt esse med

nollningsgruppen ”Bonde söker fru”.)

Med vänliga hälsningar,

Mattias Hjalmarsson genom Personalvetare i Lund:s styrelse 2015.

Detta nyhetsbrev skickas ut till medlemmar i Föreningen PiL – Personalvetare i Lund samt andra intressenter med syftet att hålla dem uppdaterade om av våra projekt

och evenemang.

Kontakt: [email protected] www.personalvetareilund.se

5