yılmaz erdoğan yavrunu bilinçlendir hanım

Upload: evrim-isik

Post on 10-Apr-2018

279 views

Category:

Documents


1 download

TRANSCRIPT

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    1/87

    Yilmaz ERDOGAN- Yavrunu Bilinlendir Hanim

    1-

    (Utanga bir tavirla) Sey... Hepinize merhaba...

    Siz bu satirlari okudugunuz sirada, ben oktan bu satirlari yazmis olacagim...

    Siz bu satirlari okudugunuz sirada, ben oktan ilk yazimi yazmis ve przsz bir heyecan iinde, yazininyarattigi etkileri merak ediyor olacagim. Acaba okunmus muydu? Daha da nemlisi begenilmis miydi?Yoksa su anda ben, ilk paragrafta okur tarafindan terkedilmis ksz cmlelerin gariban yazari miydim?Bu yaziyi okurken baska seyler dsnen okurlarla, hibir sey dsnmeden, satirlar zerinde dsncesiz birgz gezintisi yapan okurlarin toplamini, lkedeki okuma yazma bilenlerin sayisina bldgmzde sonuka olacakti? Su son yazdigim cmleyi gelerine ayirabilecek ka babayigit vardi lkemizde? Acaba suanda ben daha nce okunmus bir yaziyi yeniden yazmis olabilir miydim? (Ne dediniz bilmiyorum ama yledemeyin, byle bir felaket her an her yazarin basina gelebilir.)

    Aik syleyeyim; heyecanliyim.

    Dolayli anlatayim; heyecanli oldugumu sylersem yalan sylemis olmam dersem yalan sylemis olmamdersem yalan sylemis olmam..

    Aslinda bu kadar heyecanlanmaya gerek yok. Yazarsin klasik bir "merhaba" yazisi olur biter. Ama benimbu tr yazilarla ilgili sorunlarim var.. Mesela syle bir giris dsnelim:

    "Merhaba sevgili okurlar.. Bundan byle sizlerle her hafta bu sayfalarda bulusacagiz.. Ve ben sizekalemim dndgnce fikirlerimi, deneyim ve gzlemlerimi aktaracagim. Bazen benim fikirlerim sizidnstrecek, bazen sizlerden gelen tepkiler beni sekillendirecek.. Umarim bu fikir alis verisi lkemizinfikir hayatina bir katki saglar... vs..vs..vs."

    Oldu mu yani simdi? Bu giris paragrafini maddeler halinde inceleyelim:

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    2/87

    1) "Merhaba sevgili okurlar.."

    Bu tmyle sahte bir giris cmlesi.. Daha yeni tanisiyoruz, nereden ikti bu sevgililik filan. Zek sorunlutelevizyon sunuculari gibi yaparak "sevgili" szcgn pe dnstrmenin manasi var mi?

    GERZEK SUNUCU- Simdi nce sevgili Sezen Aksu'dan, ardindan da sevgili Ahmet Kaya'dan nefisbirer para dinleyecegiz ve vaktimiz olursa daha sonra bu paralari birlestirecegiz, dubakalim nasil birbtn ikacak ortaya?

    Ne sevgilisi gzelim? Dur bakalim Sezen Aksu seninle bir sevgili iliskisi iinde anilmak istiyor mu? Dahada tesi Ahmet Kaya'yla ayni btnn paralari olmak istiyor mu?

    2) Merhaba yazisinin ikinci cmlesi su:

    "Bundan byle sizlerle her hafta bu sayfalarda bulusacagiz..."

    Bak simdi? Ne bulusmasi? En ge kata orada olacagiz? Kaa kadar bekleyecegiz? Yakinlara bir yeregelip cepten adres tarifi mi alacagiz? Bulusacakmisiz!

    Trede en sik taciz edilen szcklerden biri de "bulusma"dir. Radyoda bulusuruz, ekran basindabulusuruz, yeniden bulusmak dilegiyle ayriliriz... Buna ek bir siklik daha var: Bundan byle SIZLERLE

    bulusacagiz.. Sizler ne demek? Siz zaten ogul bir ifadeyken "sizler" ne oluyor? Sizler siz'den daha mi okyani? Kusura bakmayin "bizler" byle sama sapan sorunlara kafa yoran kk bir grubuz.. Hizlmeyin SIZLER BIZLER'den daha kalabaliksiniz. Biz biziz, BIZLER bile degiliz!

    3) "Umarim bu fikir alis verisi lkemizin fikir hayatina bir katki saglar..."

    Saglamaz! nk bu sz edilen alis veris meselesi tartismaya aik.. Bir kere byle bir alis veris olacakmi? Belki de siz bu yazinin bulundugu sayfalara geldiginizde, tuvaletteki isiniz bitecek ve dergi klozetinyaninda bulunan eski sayilarin arasindaki yerini alacak ve sizden sonra gelecek olan msterisini beklemeyekoyulacak. Gayet iyi biliyorum ki siz de benim gibi, tuvalete biraz da kltrel ihtiyacinizi gidermek iin

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    3/87

    gidiyorsunuz. Geri son dnemde sagnak halinde retilen Erol Atar katkili haftasonu ekleri btntuvaletleri kusatip lkenin entelektel hayatina agir bir darbe indirdi ama yine de hi yoktan iyidir. nkokunacak bir seyin olmadigi tuvaletlerde kitap kurtlarinin ektigi eziyeti ben bilirim. Bu yzden mesela benOMO'nun hangi fabrikada ve hangi kimyasal bilesimlerle retildigini de bilirim. Listelerde yer almasa daen ok okunan yapitlar arasinda deterjan kutulari nemli bir yer tutmaktadir.

    Szn z "merhaba" yazilarinin genel olarak ana fikri sudur: "Bu yaziyi okumasaniz da olur. Sadecebyle bir yazarin artik bu dergide yazmaya basladigini bilin yeter!"

    te yandan bana sama gelen asil konu su.. Diyelim ki hi tanimadiginiz insanlardan olusan hitanimadiginiz bir ortama giriyorsunuz. Konusmaya syle mi baslarsiniz?

    GRUBA YENI KATILAN GERZEK- Merhaba.. Ben artik sizin gruba dahil oldum. Bundan byle istenarta kalan vakitlerde sizlerle bu kafede bulusacagim. Yeri geldiginde espri yapacagim, yeri geldiginde deesprilerinize glecegim. Bazi zaman olacak fikra bile anlatacagim. Ama biliyorsaniz anlatmayayim tabii.. Ozaman ben fikrayi anlatirim, baktim ki biliyorsunuz bir daha anlatmam... Ayrica anilarim arasinda sizeaktarmaya deger bulduklarimi hi unutmamaya alisacagim. Ve bunlari aktarirken konusmama "hiunutmam" diye baslayacagim. Bylece anilarimin ilginligi ve hafizam konusunda size gven vermisolacagim..

    Byle bir salagi hangi grup kabul eder ki.. Normal olani, insanin adini syleyip bos olan sandalyeyeoturmasi degil midir?

    Kisacasi (Kisaca mi? Madem kisasini biliyordun iki saattir ne yaziyorsun?) siraladigim nedenlerden dolayibyle bir merhaba yazisi yazmadim.

    Aslina bakarsaniz siz "sevgili" okurlarla nasil bir iliski kuracagimi da bilmiyorum. Kafamda okur - yazariliskisiyle ilgili soru isaretleri de var nk. Okurun kafasinda daginik halde gezinen fikircikleri derleyiptoplayan, zneleyen, tmleleyen, yklemleyen biri midir yazar? Bunu yapabildigi oranda basarili,yapmadigi kadar da aykiri mi sayilir? Yani okur dsndgn dsnen yazari mi sever? Ama bu durumyazarin varligini gereksiz kilmiyor mu? Siz kendi iinizde halledin, ben niye yaziyorum? Elbette lkemizdeaykiri olmakla birlikte basarili sayilan yazarlar da vardir ama onlar da sevimsizdirler. Ben hem sevimli hemaykiri hem de basarili olmak istiyorum, ne yapmam lazim?

    Okurun tuhaf aliskanliklarindan biri de kimi szlerin altini izmektir. Bu durum ise yaziyi daha sonraokuyan kisileri depresyona sokar.. Kimse bir yaziyi "salak olma, bu cmlelere dikkat et" seklinde biruyariyla okumak istemez. Bu nedenle alti izilmeye deger cmleler yazmamaya gayret edecegim.

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    4/87

    Iste heyecanli, hafif utanga, okca tedirgin bir "merhaba" yazisinin sonuna geldik. nmzdeki hafta busayfalarda bulusmak midiyle sen ve esen kalin vs vs vs...

    Neyse...

    Hayatin orasinda burasinda gelisigzel seslendirdigimiz szler uucudurlar ama yazinin byle yetenegiyoktur, yazdiginiz yerde kalir.

    Yilmaz ERDOGAN- YavrunuBilinlendir Hanim

    2-

    Ekmek, kola, soda ve gazete iin...

    Bu sabah... ok erken... Henz uyanmamisken... Dn gecenin alkol agirligini stmden atmadan, bir alkaseltzer tabletinden baska hi kimseyle grsmeye hazir degilken telefonun basinda sinir iinde beklemeyekoyuldum. Bakkalin telefonu srekli mesgul aliyordu. Bir esnafin telefonu mesgul alamaz, almamalidir.Ama aliyor iste...

    - Alo bakkal Hseyin mi?.. Kimsin peki? Muttalip mi? Ha, Hseyin'in arkadasisin yle mi?Arkadasliginizin derecesi nedir? Yani siparisimi sana sylersem Hseyin'e iletebilir misin? Direk

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    5/87

    grsebiliyor musun kendisiyle? Ne demek "Anlayamadim." Madem anlayamayacaksin niin aiyorsuntelefonu? Telefon alinca kaldirip "alo" demekle is bitmiyor! Karsi tarafi anlama mecburiyeti var!..Yaninda dilimizi bilen kimse var mi? Hseyin nerede peki? Ne zaman gelir Tekel'den... Yani Hseyinhibir sey sylemeden Tekel'e gidiyor ve yerine hibir ise yaramayan bir Muttalip birakiyor yle mi?..Muttalip, sayende telefonumuzu dinleyen arkadaslar aisindan son derece sikici, manasiz bir konusmaoldu... Telefonu kapatmasini biliyorsun degil mi Muttalip? O elindeki ahizeyi aldigin yere koyacaksin...

    Yap bakayim...

    Muttalip telefonu kapatmayi basardi. Artik iki tablet alka seltzere ihtiyacim vardi.

    ok hizli giyindim. Esofmanin altina iskarpin giyecek kadar suursuz ve sinirli bir sekilde asansrmagirdim. Evet artik kuskum kalmamisti, tmyle aksilikler zerine kurulmus, sinir bozarak gldrmeyi

    deneyen bir komedi filminin iindeydim: Asansr bozuktu.. Sylemeye gerek yok, altinci kattaoturuyorum. Asansrse zemin katta derin bir sessizlik iinde.

    Bu sabah... ok erken... Henz uyanmamisken... nce Muttalip... Ardindan asansr...

    Apartmanin kapisindan ikacakken, Kapici Ruhi... Gzlerinde gecikmis bir yakit parasi talebi, bendebozuk yok. Benim iin o sirada olay yerinde Kapici Ruhi de yok... Yrdm...

    Bir sokak ilerdeki bakkala gitmek zorundaydim. Daha nce bir kez gittigim ve bin kez pisman oldugum,ok gereksiz konularla ilgili uzun sohbetler seven geri zekli bakkalla yzyze geldigimde basimagelecekleri anlamistim ama artik ok geti. Bes milyonum onun salam kokan ellerindeydi..

    Konusmaya basladi... Daha dogrusu, O, ben bakkala girmeden nce konusmaya baslamisti, ben lafin

    arasina girdim.

    Hayir bakkal, dn gece A Takimi'ni seyretmedim!

    Hayir bakkal, Romasiz Perihan'i tanimiyorum!

    Hayir bakkal, takim tutmuyorum, hkmeti kurma alismalariyla ilgilenmiyorum ve "Yalim" acaip bir isimmidir hi dsnmedim... Ben kola, soda, ekmek ve gazete istiyorum...

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    6/87

    Hayir bakkal, Tosak bence iyi bir komedyen degil, espri seviyor hepsi bu...

    Hayir, Fatih Terim'in her geen gn neden daha bir asabi oldugunu bilmiyorum.

    Sansal Byka bu byk A meselesini abarttigi iin mi Arman Hoca diyor, bilmiyorum..

    Hayir sayin bakkal kardesim ben, gnn yarisini televizyon seyredip diger yarisini da seyrettiklerini diger

    seyredenlerle konusarak geiren insanlardan degilim. Ben bu lkede bir azinlik mensubuyum ve bazihaklarim var. Mesela hibir sey konusmadan parasini deyerek ekmek, soda, kola ve gazeteye sahipolmak gibi... Ltfen istedigim seyleri...

    Hayir hayir hayir! Beni Sibel Can olayina da karistiramayacaksin! Ayrica adliyeye intikal etmis bir olaylailgili konusmak dogru olmaz. Belki inanmakta zorlanacaksin ama (tipki Trke konusmakta ve sevimliolmakta zorlandigin gibi) Sibel Can'in yakalanmasiyla ilgili herhangi bir fikri olmayan insanlar da var...Tamam belki burada degil ama komsu lkelerde var. Tut ki Bulgar'im ve senden kola, soda, ekmek vegazete istiyorum. Peki sadece kola, soda ve ekmek istiyorum, sende Bulgarca gazete yoktur.

    Hayir bakkal, dn gece A Takimi'ni seyretmedim.

    Hayir, Hande Ataizi gerekten o kadar para kazaniyor mudur bilmiyorum, daha da gzeli bilmekistemiyorum.. Benim zellikle bu tip durumlarda kullanilmak zere gelistirdigim ve ocuklugumdan berizenle sakladigim, nefis, kullanisli rahatlatici bir "BANA NE KARDESIM" adli bir cmlem var. Sayin

    Ataizi konusunda da o cmleyi kullandim. Istersen sana da bu cmlenin kk kardesi olan "SANA NEKARDESIM"i vereyim, sen de bana kola, soda, ekmek ve gazetemi ver.

    Anlasildi... Srekli konusan bakkala bakip arada bir hi hi, tabii canim trnden oportnist seslerikarmak ve iimden yukaridaki satirlari geirmek ise yaramiyor... Konusmaliyim!.. Ben de herkes gibigeyik muhabbetinin kapsama alanina girmeliyim! PEKI BAKKAL KOLLA KENDINI!

    - EVET BAKKAL EVET!.. BU SABAH SAAT BESE KADAR A TAKIMI'NI SEYRETTIM..PROGRAM BITTI AMA UYUMADIM.. SAAT SEKIZE KADAR SENIN DKKANI AMANIBEKLEDIM.. NK SEYRETTIKLERIMI DERHAL SENINLE PAYLASMALIYDIM. BASKA

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    7/87

    TRL UYUYAMAZDIM. EVET HEMEN SUNU BELIRTMELIYIM KI ROMALI PERIHANROMASIZ PERIHAN OLDUGUNDAN BERI, DNYA GRSNDEKI GELISIME BAGLIOLARAK VIZYONUNDA BARIZ BIR RAHATLAMA VE KESIF BIR GENISLEME OLDU VETABII KI BU DURUM, SIBEL CAN OLAYINDA YAPTIGI SOK AIKLAMALARLAGNDEME GELEN NURIS LAKAPLI KISININ DE DIKKATINI EKMEKLE BIRLIKTE,PRESTIJ AILESINE KATILMASINA KESIN GZYLE BAKILAN JON BENJAMIN

    TOSAK'IN BU KONUDA SESSIZLIGINI SRDRMESI VE KONUYLA ILGILIGRSLERINE BASVURMAK IIN EVINE GIDEN MUHABIRLERE EVDE YOKMUS GIBIDAVRANMASINA, DOGAL OLARAK BTN KUSKULARIN FATIH TERIM ZERINDETOPLANMASINA YOL ATI... TE YANDAN SEDA SAYAN, LV, LV'N TERCMANIVE ADININ AGIZDA GEVELENMESINI ISTEMEYEN BIR YETKILI, HANDE ATAIZI'NIN "AZKAZANANDAN AZ, OK KAZANANDAN BAZEN" VERGI ALINMASIYLA ILGILIHAZIRLADIGI VERGI TASARISI ZERINDE SERT TARTISMALAR YAPTILAR. BU ARADAYALIM EREZ NE YAPIYOR? ESINE HKMET KURMA ISIYLE UGRASTIGINI VE EVEBIRAZ GECIKECEGINI SYLYOR AMA, TELEVIZYONLARIN ANA HABERBLTENLERINDE GRLYOR KI KENDISI DENIZ BAYKAL'LA GAYET LAUBALI BIR

    MUHABBET YAPMAKTADIR.. HATTA O KADAR LAKAYTTIR KI TOKALASMALARIYIRMISEKIZ DAKIKA SRMS, FAKAT GRSMELERI ONIKI DAKIKAYI BILEBULMAMISTIR... TABII KI BTN BU OLAYLARIN DISINDA KALAMAYAN HLYAAVSAR BIR KISIM MEDYANIN ETKISIYLE OLACAK, SERVISI KARSILAYAMAMIS VEDEVLET SANATISI OLAMAMISTIR. YAZAR ISMAIL BESIKI CEZAEVINDEDIR AMAGNL YAZAR DEVLET SANATISI OLMUSTUR. FAKAT SAYIN EROLBYKBUR'TAN KUZEY KIBRIS TRK CUMHURIYETI DEVLET SANATILIGI BILEESIRGENMISTIR. NEDEN BIR NURI SESIGZEL'E, BIR BANU ALKAN'A, BIR SANAYAVRU DEVLET SANATILIGI DL VERILMESIN TESELLI MAHIYETINDE? NEDEN?SORUYORUM BAKKAL, NEDEN? PEKI BTN BUNLAR OLURKEN SAAT SABAHAKARSI SULARINDA EVINE GELEN DEMET SENER EVININ HER ZAMANKI YERININ

    IKI BLOK TESINDE OLDUGUNU FARKEDIYOR. BU DURUMU KOMSULARINDANGIZLEMEK ISTIYOR AMA OLAY YERINDEN TESADFEN GEMEKTE OLAN SAMDANMUHABIRINE YAKALANIYOR VE BYLECE, DEMET SENER'LE SEVDA DEMIREL'INAYNI KUAFRE GITTIKLERI GEREGI DE SU YZNE IKMIS OLUYOR. TAM BUSIRADA BULGARISTAN'DA BIR N SEVISME SIRASINDA DANYAL LIMAN KIMLIGIYLEYAKALANAN KISININ, ASLINDA PASAPORT KONTROL SIRASINDA DODI EL FAYEDKIMLIGIYLE YAKALANMASI GEREKEN SANSAL BYKA VE EKIBI OLDUGUAIKLANIYOR. VE SIMDI! BTN BUNLARIN ISIGINDA BANA... EKMEK... KOLA...SODA... VE GAZETE VERECEK MISIN? SORUYORUM BAKKAL BUNLARI BANAVERECEK MISIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN?.. Ve parast tabii...

    Bu sabah... ok erken... Henz uyanmamisken... Iinde kola, soda, ekmek ve gazete olan bir posetle,Kapici Ruhi'nin yanindan yakit parasini sanki yillik pesin demis bir edayla geip alti kat merdiventirmanarak eve vardim... Artik kahvaltimi hazirlayabilirdim... Tam burada, o tiksindigim cmleyi yazmakzorundayim: FAKAT O DA NE? Posetin iinde ekmek yok! Kola var, soda var, gazete var ama ekmekyok... Derhal telefona sarildim... (Bir sre birbirimize sarilip agladik...)

    -Alo bakkal Hseyin mi? Kimsin peki?.. Muttalip mi? Muttalip, sen telefonu kapat, ben birazaglayacagim.

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    8/87

    Yilmaz ERDOGAN- Yavrunu

    Bilinlendir Hanim

    3-

    Hem acikli hem de komik herkesten

    "Medya agi mi? Ne diyebilirim ki? En tiksindigim sarkilari bile ezbere biliyorum." Pedicures

    Haber herkese lazimdir; ama en ok habercilere... Haberin, iletilmekten ok "satildigi" bu iletisim agindaanahaber bltenleri, televizyonda ayri kategorilerde yer almasi gereken herseyi kendi bnyesinde toplayanbir sirke dnsms durumda. Artik ortalama bir haber ekibinde bulunmasi gereken elemanlar haberciler,muhabirler, editrlerle sinirli degil. Is sadece "karizmatik" spikerle de bitmiyor. Mutlaka en az birkomedyene de ihtiya var. Hatta bazilarinda iki (Bakiniz Sov Tivideki UZUN ARESIZ ile KISAKIFAYETSIZ).

    Bu komik malzeme kullaniminin amaci seyircinin mizah talebini de karsilamaktir. nk haberler

    seyircilerin btn beklentilerini karsilamak zorundadir. Hem bir eglence programi, hem bir komedi dizisi,hem de ok acikli bir drama olmak zorundadir. Gldrmeye, aglatmaya, sevindirmeye, acitmaya vekanirtmaya mecburdur. Artik btn televizyon yayini uzun bir "anahaber blteni" haline gelmistir. RehaMuhtar'in kanal sahibinden daha havali takilmasi da bu yzdendir zaten.

    Bir haber nasil daha gldrc hale getirilir? Bunun en gzel rnegi az nce bahsettigim kisa-uzuneliskisidir. Sov Tivide bir "ok uzun" ile "ok kisa" biraraya getirilmis ve sonuta "daha da kisa" birmizahi kalite elde edilmistir. Biz normal insanlar zaten nerede uzun boylu biriyle kisa boylu biri yanyanagelirse glmekten lrz... Ama bu yeterli degildir haberler iin. Olaya haber ss vermek sart

    oldugundan, bu "acayip" komik iki kardesimize bnyelerine uygun ve herkesi glmekten kirip geirecekbir de konu bulmak gerekmektedir. rnegin "Viagra" meselesi ya da "sa ikartan ila iktidarsizlikyapiyormus" gibi. Bunlar saglandiktan sonra is sokak rportajlarinda mizahi bakimdan randiman alinacak

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    9/87

    geri zeklilarin bulunmasina kaliyor ki, ekibimizin bu konuda zorlanma ihtimali yok.

    Haberlerdeki "zel muhabir" sikligina gelince... Temel ama kendi haber starini yaratmaktir. nk o anakadar ismini kimsenin bilmedigi bir kisinin durup dururken pompalanmasinin nedeni o kisinin olaylara ok

    zel bir bakis aisi olmasi degildir. Aslinda yle biri yoktur. Haber ekibi tarafindan yaratilmistir. Buarkadaslara sanal haberciler diyebiliriz. "agatay Yollarda" veya "Bkentay Kirlarda" gibi, haberler iizel kseler, izleyenlere doyumsuz anlar yasatmaktadir. Bu kseler de yine ve dogal olarak sirtlarinibinyillik kkl glmece gelenegimize dayamislardir.

    Mizah herseydir.

    Mizah satar, sattirir.

    Fakat en acikli olani Ali Kirca'nin bltenin sonunda kameraya bakip kendisini glmeye zorlayarak, hattakendisini tehdit ederek sarfettigi su cmledir:

    ALI KIRCA- Evet... Bizim City'deyiz.

    Sadece haber, haber olmaya yetmez... Yani insanin kpegi isirmasi artik haber degildir. O insanin ayni

    zamanda kpege tecavze yeltenmesi ve birka yakiniyla birlikte canli yayina ikip konusmasi dagerekmektedir. Tabii en gzeli kpekle insani canli yayinda bulusturmaktir ama RTK ve Panter Emelgibi sorunlari asmak g olabilir.

    Habercilerin isi, olayi en hizli ve en objektif sekilde ulastirmak degildir artik. Onlarin grevi en komik, enacikli, en seyirlik haberi "retmektir..." Ya da olan bir haberi durumuna gre ya daha komik ya da dahatrajik hale getirmek.

    Trajik haber modeli komik haber modelinden daha komiktir. Szgelimi syle bir olay vuku bulmustur: Birgen kiza bir araba arpmistir ve kizcagiz hayatini kaybetmistir. Iste bu durum "trajik muhabirsunucu" iinbulunmaz bir firsattir. Derhal kameraman arkadasi ile olay yerine, mmknse olay olur olmaz (yanicesedin zerine gazete kgidi konmadan- ha bu arada, lm oraninin bu kadar yksek oldugu bir lkedecesetlerin stlerini rtecek gazete kgidindan baska dogru dzgn bir rt yok mu allah askina?) degilsemmkn olan en hizli sekilde (hatta hizi abartip olay olmadan nce olay yerine giden var) gider ve kayitbaslar:

    L SEVEN MUHABIRSUNUCU- Evet!.. (Bu "evet" muhabirler iin bir tr besmeledir) Nurglonsekiz yasina henz girmis (demek ondokuzuna "henz" girmemis) hayatinin baharinda (hayatinin

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    10/87

    baharinda mi? Ne hos bir tabir. Ilk defa duyuyorum. Ne yaratici bir slubunuz var.) bir gen kizdi(DIKKAT! Buradan itibaren muhabirsunucumuz arabanin kiza arptigi noktaya dogru yrmeye baslar!Fakat cadde islektir ve bir baska aracin da haber ekibimize arpmasi isten bile olmayacaktir)... Evet istetam burada su ynden gelen Ahmet Sopar ynetimindeki (ynetimindeki mi? Anlamadim!... Adam sofrm cumhurbaskani mi?) bir kamyonet Nurgl'n kisacik yasamina son verirken ayni zamanda krpecikbedeninde onulmaz yaralar aiyordu... Evet gen Nurgl iste tam buraya boylu boyunca uzandi ve

    uzandigi yerden bir daha kalkamadi. Kalkamayan sadece Nurgl'n narin vcudu degil ayni zamandaumutlari, dsleri, eyizi ve sevinleri idi... Aynur Balkaya Star Haber, Bagcilar!

    Heyhat! Tam bu sirada beklenen oluyor ve baska bir kamyonet (tesadfe bakiniz ki Ahmet Sopar'inkk kardesi Hseyin Sopar ynetimindeki bir kamyonet) haber ekibimize arpiyor ve baska bir haberekibi dramatizasyon alismasina kalinan yerden devam ediyor.

    IKINCI L SEVEN MUHABIRSUNUCU- Evet... Aynur Balkaya hayatinin baharinda birhaberciydi... Haberle yatip haberle kalkiyordu... Isini askla seven gen Aynur, yine bir kaza haberini sizeulastirmak iin greve kosmustu... Ama bu onun son haberi olacakti... Habere gitmis, haber olmustu...Genti, hayat doluydu, mesleginde iyi bir yere gelmek iin gece gndz alisiyordu vs. vs. vs. vs........

    Haberlerde temel ama sudur: Komik olanin suyunu ikarip glnmez hale getirmek, sahici acilari isekomik hale dnstrmek!

    Tabii bunlar tmyle sizin sorununuz.

    nk ben artik Discovery Channel seyrediyorum. Ordaki maymunlar daha sahici.

    Yilmaz ERDOGAN- YavrunuBilinlendir Hanim

    4-

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    11/87

    Geyik muhabbetinin kkleri

    "Anadolu uygarligin besigidir.. Evet besigidir. Uygarlik orada dogmustur ama korkarim bymek iin

    baska yere gmstr..."

    Ludvig Bauhaus Her yerde hep ayni seyler konusuluyordu ve delirmek zereydim!

    Btn konusmalar, tanismalar, kavgalar, tartismalar; hepsi, hepsi ayniydi... Toplam iki yz kelimearasinda dnp duruyordu herkes. Toplumun tm ykn bu zavalli iki yz kelime tasirken, te yandabinlerce kelime, ambalaji bile ailmamis vaziyette ylece duruyordu.

    Neden hayatimiz sonsuz bir geyik muhabbetine dnsmst?

    Neden her yerde, her zaman ayni seyler, ayni konusmalar, ayni kt espriye ayni salak glmeler vardi?..

    Sanki valilik ortalama bir gn teybe kaydetmis, biz de her gn o kaseti yeniden, yeniden ve yeniden

    seyrediyorduk!

    Sabah karsilasmalarimiz ayni... Isyerindeki ilk pogaa yemelerimiz, ilk ayimiz ayni... Hersey, hersey hepayni... Ma sonrasi muhabbetlerde bile en fazla ihtimal vardi...

    Ve bu ayniliklari birbirine baglayan, upuzun bir geyik muhabbetiydi...

    Toplumumuzun neden bu kadar geyik muhabbetine yatkin oldugunu arastirmaya karar verdigimde nelerlekarsilasacagimi bilmiyordum. Kendimi sponsoru olmayan belgeselci gibi hissediyordum. Televizyondadogru dzgn bir saatte yayinlanip yayinlanmayacagim bile belli degildi. Ama inanmistim. Geyikmuhabbetinin kklerinin Anadolu'da oldugunu hissediyordum ve bu geregi ortaya ikarmak iin herseyigze almistim. Ama bu ok masrafli ve mesakkatli bir isti, mutlaka bir sponsor bulmaliydim. Konuyugrsmek zere Trkiye Kiraathaneler Birligi Baskani Saim Kse ile bulusmaya gittigimde, Sayin Ksebeni kapida grr grmez okeyden kalkti, baska bir masaya getik. Aslinda sigara dumanindan hibir seygrnmyordu ama seebildigim kadariyla nmde bir masa vardi ve Sami Bey ok iyi bir insandi.Bylece bu arastirma iin Sen Bezik Bri Salonu, Ksk Kiraathanesi ve Liman Kafe Bilardo Salonusponsor oldu (Burada hemen sunu belirtmeliyim ki Liman Kafe Bilardo Salonu'na yeni alinan masalarda bant oynamanin tadini ancak hakiki bir sevismede ya da Ksk Kiraathanesi'nde ieceginiz hafif bir

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    12/87

    ayda bulabilirsiniz. Unutmayiniz, parasina oyun oynamak yasaktir).

    Evet, bu belgesel alismamda Sami Bey'in ve daha birok isimsiz geyikilerin katkilari vardir.

    Tabiatiyla arastirmanin tm sonularini burada maalesef aktaramayacagim. Sadece geyik muhabbetinintarihesiyle ilgili ok nemli bir bulgumu, ilk geyik muhabbetinin nerede, ne zaman, kimler tarafindanyapildigini belgeleriyle birlikte sunmakla yetinecegim.

    Bu arastirmami hayati boyunca geyik muhabbeti sinirlari disina ikmamis ve bu ugurda milyonlarca sigaratketmis isimsiz yiginlara adiyorum.

    Geyik muhabbetinin tarihesi

    1951 yilinin mart ve nisan aylari boyunca simdiki Boyabat'in gneyindeki antik adiyla Fontelisusblgesinde, Alman Arkeolog Ludvig Bauhaus nderligindeki ekip bir kazi alismasi yapmisti.

    Bu blge M. 721 yilinda yogun bir nfusa sahipti ve tahil rnlerinin toz haline getirilmesi isiyle ugrasanyre insani -kesin olmamakla birlikte Mrikyalilar- asla siyah renk tasiyan bir sey giymezdi. Zira siyahgiysiler hizla un lekeleriyle kaplanirdi ve Mrikyalilar bunu Bugday Tanrisi Firrin'in lanetine yorardi.

    Arkeolog Bauhaus dnemin ok nl mze mdrlerinin bile dikkatini ekmis, hatta bazilariyla yakindostluk kurmus basarili bir bilimadamiydi. rnegin New York Metropolitan Mzesi Mdr CharlesOverlock ile hemen her haftasonu bulusup golf oynadigi, yenilenin hesabi yklendigi, arkeoloji

    evrelerince bilinen bir gerektir.

    Bauhaus ve ekibi nisan ayinin yirmi drdnc gn bir magarada resimli bir duvar yazisi bulduklarindahayretlerini gizleyecek yer bulamamisti. Magaranin duvarina izilen iki insan, bir masa basinda oturmusSIKALIN (biraya benzer, arpa maltindan yapilan bir tr iecek) imekteydi (Bu hiyeroglif su anda BerlinSehir Mzesi'nin bodrum katinda kalorifer dairesinin girisinde durmaktadir).

    Burada nemli olan ve kazi heyetini hayrete dsren, resimden ok resmin altindaki yaziydi. nk buyazi sadece resmedilen iki insanin ve muhtemel bir de resmi yapan kisinin bildigi sifreli bir dille yazilmisti.

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    13/87

    Ludvig Bauhaus bundan sonraki hayatini iste bu yaziyi desifre etmeye adadi. Bauhaus bu kazialismasindan yirmi gn sonra hayata gzlerini yumdu ve hayat da bu olaya gzyumdu. Ancak insanlik vezellikle de Anadolu tarihi aisindan bir devrim niteligindeki bulusu hl bizim iin degerini korumaktadir.

    Ludvig Bauhaus sonuta yaziyi desifre etmis ve tarihteki ilk geyik muhabbetini gnisigina ikarmistir.

    Bauhaus'un bulgularina gre resimdeki iki insan arasindaki bir konusmayi aktaran yazinin meali syledir:

    (Uyari: L.B'nin evirisi size biraz garip gelebilir, nk L.B ok az Uygur Trkesi biliyordu. Ama buyzden tatsizlik ikarmanin geregi yok, ben sizin iin bir kez daha evirdim)

    1. Geyiki- Ya beladur hakakutung yaseanmayiz... Pizara bir ikayursung har say itas pehasi.. Senradugilip ey ustarlar! Bi sefir nih ularlar!

    (Ya birader, hakikaten yasanmaz! Pazara bir ikiyorsun hersey ates pahasi! Sonra da gelip oy isterler.

    Bu sefer nah alirlar!)

    2. Geyiki- Ya basver tikma kafangu gardisim!

    (Yahu bosver, takma kafana kardesim..)

    1. Geyiki- Nisi tikmam gardisim! Serrefsizim ben olacagum, su mamalakatun bisnda, herseyi ikidolingende hallederim!

    (Nasil takmam kardesim! Serefsizim ben olacagim su memleketin basinda, herseyi iki dolingendehallederim - dolingen, o dnem kullanilan bir zaman birimidir. Bir dolingen yaklasik olarak on yedisaliseye karsilik geliyor-)

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    14/87

    Evet bu konusma byle srp gidiyor. Fakat bizim elimizdeki metinde bu kadari evrilmis. nk LudvigBauhaus bu konusmadan fena halde sikilmis ve hayata veda etmistir. Metnin tamamini okumak isteyenlerSen Bezik Bri Salonu'nda bulabilir. Not: Sine bes yayinimiz vardir.

    Yilmaz ERDOGAN- Yavrunu

    Bilinlendir Hanim

    5-

    Ne bagiriyorsunuz kardesim, sagir miyiz?

    "Sen sen ol, sadece mars syleyenlere inanma!" Bir Lapon Atasz

    Anlamaya deger bir sey sylyorsan bagirmana gerek yok. Her bakimdan zayif bir szkuvvetlendirmenin yolu volm amak degildir ki. Tam tersi, anlamsizligin sesini amaktan baska iseyaramiyor bu eylem!

    Ama kim daha ok bagiriyorsa biz onu alkisliyoruz...actopc.pmc.pm.

    Kim sarki sylerken daha dik seslere ikiyorsa onun kasetini aliyoruz. Blent Ortagil bizim iin fazla"light" kaliyor. Zuhal Olcay'in gzel sarki sylemesi yetmiyor, herhangi bir televoleye ikip "en bykfener" diye bagirmasi gerekiyor. Hatta herhangi bir sarkisini tornistan edip tribn makamina evirmesisart... Mesela suna ne dersiniz:

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    15/87

    nki maglubiyet de neticeye dahil...

    nki yenilenler hl cimbomlu...

    Haklisiniz benim de midem bulandi... Vedat Sakman, Zuhal Olcay ve Attila Ilhan'dan zr dilerim.

    Ben hayatimda hibir mitinge katilmadim. Bagiriyorlar nk... Bagirdika sesleri ve szlerinin tasidigianlam kisiliyor. Ben hep alternatif bir miting dslemisimdir: Taksim meydaninda besyzbin kisi var ama itikmiyor. Derin, ok derin bir sessizlik oldugunu dsnebiliyor musunuz? Bundan daha muhtesem birprotesto biimi olabilir mi?

    "Yzbinler hep bir agizdan zulme karsi" bagirmislarmis! Ne var bunda? Marifet mi yani? Asil marifet oyzbinlerin hep bir agizdan susabilmesi! Asil zor olan, gerek disiplin gerektiren bu degil midir? Ben boskonusan degil dolu dolu susan bir Trkiye dslyorum! Seim yaklasiyor, basiniza gelecegi biliyorsunuzdegil mi? "Ne kadar ok grlt yaparsak o kadar oy aliriz" konulu kampanyalar baslayacak yine...Megafonlari kendilerinden byk kamyonlar geecek evlerimizin oturma odalarindan... Bagirdikaanlasilmayacak ne dedikleri! Zaten anlasilacak bir sey de yok sylediklerinde... Bu yzden bagiriyorlar yazaten... Anlam siyasetimizi terkedeli ok oldu... Kendisinden nicedir haber alinamiyor...

    Ne bagiriyorsunuz kardesim? Sagir miyiz yoksa geri zekli mi? Oy istiyorsan efendi gibi iste!

    Gandhi ne kazandiysa "efendiliginden" kazanmadi mi? Herkesin teslimiyet zannettigi "susup oturmayi" enbyk direnise evirmedi mi?

    Bagirmanin bir szn etkisini arttirdigi dsnlr ogu zaman. Oysa Stephen Hawking dogru dzgnkonusamiyor bile. Ama son yillarin en dikkate deger seylerini sylyor.

    Ama bizim gibi grltc toplumlarda her kafadan manasiz bir ses ikar ve suskun insanlara angutgzyle bakilir. rnegin tpgaz firmalarina bakilirsa kendilerinin disindaki tm saticilar salaktir, nkmamullerine uygun bir beste yaptirip zihnimize tecavz etmeyi bir trl beceremiyorlar... Saniyorum kibenim evin bulundugu sokak dnyanin en ok tp satilan sokagi. nk neredeyse yirmidrt saat tpkamyonlari "Aygaaaaaz," "Ipragaaaaaz," "Likitgaaaaz" seklindeki nefis sarkilari esliginde geip duruyor...

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    16/87

    Ben lkedeki sorunlari konusurken Avrupa'dan rnek vermekten ve "adamlar yapiyor kardesim" konulusohbetlerden hoslanmam ama herhalde dnyanin herhangi bir uygar ksesinde byle bir seye izin verilmezdegil mi!

    Halbuki bu igren sarkilara gerek yok! Benim bir msteri olarak sizden mzikal bir beklentim yok ki...Ben sizden sarki alacaksam tp nereden alacagim? Sezen Aksu'dan mi? Ama sayenizde evimde tutuklukaldim... Beni her sabah sekizde uyandiriyorsunuz! Ancak unuttugunuz bir sey var, ben sabah saat besedogru yatiyorum... Genellikle de sabah sekizde herhangi bir tpyle randevulasmiyorum.

    Tpe ihtiyaci olmayan birisi de degilim. Ama yine de sarki kiliginda bana iskence etmenize gerek yok...Eger hadiseye reklam aisindan bakip tketiciyi zendirmekse muradiniz, yine yanlis yapiyorsunuz...ikolata satmiyorsunuz ki! Yani biz "aygaaaaz" adli sarkiyi duyunca, "canim da nasil tp ekti anlatamam"

    deyip pencereye kosmayiz ki! Tpmz biterse, size telefon ederiz, telefonda bile sesimizi ykseltmedentp isteriz, siz de getirirsiniz!

    Telefondaki konusmayi mahallenin tamami da duymaz. Siz de sessiz bir tp sessizce getirir sessizcetakar, sessizce evi terk edersiniz. Bagirmaniza ne lzum var! Allah muhafaza ya diger esnaflar da buyntemi uygulamaya kalkarsa? O zaman halimiz ne olur? Siz bunu yapabiliyorsaniz bizim bakkalin daSeden Grel'le anlasip "Sen Bakkaaaaal" adli bir sarki syletme hakki vardir tabii ki!

    te yandan sanki gnlk yasamimiz ok sessizmis gibi bagirmak iin malara gidiyoruz. Normal sartlardabir insanin bir digerine ettigi basit bir kfr cinayet sebebi olurken, kirk bin kisi biraraya gelip yksek seslehakemin cinsiyetini tartisiyoruz.

    Dinsel inan, dogasi itibariyle tanriyla kul arasindaki uhrevi ve sessiz bir iliski iken biz bagira bagirainaniyoruz! nki inanmamiz yetmez, bunu baskalarinin da duymasi gerekir! Ahretteki mutluluk iin degildnyevi dertlerimizden dolayi inaniyoruz. Bu yzden de bagirmamiz sart! Madem tanrinin hi

    konusmasaniz bile kalbinizden geenleri duyduguna inaniyorsunuz, ne diye bagiriyorsunuz?

    Btn bunlarin isiginda sessizce bir soru sormak istiyorum: Ne bagiriyorsunuz kardesim, sagir miyiz?

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    17/87

    Yilmaz ERDOGAN- Yavrunu

    Bilinlendir Hanim

    6-

    Hijyenik asklar

    Amacim hep komik seyler yazmakti...

    Hayati ekilir kilmak iin yanima biraz mizah almistim... Fazlasini size verecektim... Yolda yersiniz diye...Yasarken...

    En kizdirici durumlardan bile kahkaha elde edecektim. Glecektiniz ben kizdika... Derin eliskilerleeglenecektiniz.

    Manik tarafimi sunacaktim size, depresifligimden sakinacaktim sizi. Ben Grbz Vural'dim nki... Tambir "zel isim" bile sayilmayan... Adimin ilk harfinin byk yazilmasi beni zel isim yapmaya yetmiyor

    nki... "Ismini ilk kez duydugunuz ama hepinizin tanidigi" ve sanal hayatlarimiza sunulan bir glgeydimben...

    Nasil ve neden bir veda ikliminde yaziyorum bu satirlari bilmem... Dedim ya depresif tarafima denkgeldiniz iste...

    Neden bugn byleyim bilmem... Belki de bir ocak ayinin olmadik bir arsambasinda beklenmedik bir

    gnes ikti ortaya, ondandir... Hava ok gzeldi ve ortada komik bir sey yoktu.

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    18/87

    Hava nasil gzel ve ben nasil depresifim...

    Iyi havalari sevmez sairler.

    Yagmur ocugudur onlar...

    Iyi havalar iyi gelmez has sairlere... Orhan Veli'nin "mahfini" hatirlayin... Ve bir de simdiki planli hijyeniksevda karikatrlerinizi dsnn.

    Hersey daha nce yasanmis... Kullanilmis iliskilerdeki ikinci el ucuzlugunu ask zannediyoruz... Hayir oszler sylendi... Hayir o sarkiya aglandi daha nce... Hayir o iekler artik birer pahali kliseden ibaret...Kirmizi gl ask demekmis! Yok ya? Btn asklar ayni sey demek degil ki! Sari gl ayrilik anlaminagelirmis! Hadi oradan! Kim uyduruyor bunlari! Hangi iek toptancisi isim verebiliyor binlerce sairinmilyon yildir adlandiramadigi seylere?...

    Aski, ayriligi, sevdayi sairlerden daha kolay anlatiyor iekiler! Parasini deyin yeter... Dogumgnlerini,

    evlilik yildnmlerini bir hafta nceden hatirlayin yeter... Yerli yerinde olsun kliseleriniz... Sarabiniz vemumlariniz hazir olsun... Sevmek iin iyi bir yrekten ok aksesuarlarinizin tam olmasi nemlidir...

    Ben bu "zel" gnleri hep unuttum... Yani mart ayinin herhangi bir gn "birlikte olduk" diye sene-idevriyesini neden kutlayalim ki?... Insan nasil berbat bir duruma dser bazen... Eve girersin, isiklarsndrlms, mumlar yanmaktadir... O saniye anlarsin o gn senin unuttugun bir "zel" gndr... Allahimneydi bugn? Ayin kaiydi? Daha da nemlisi hangi aydayiz?

    Hep kstler bana hayatim boyunca...

    Sevmedim, sevdiysem de nemsemedim zannettiler...

    Yanildilar... Seviyordum, nemsiyordum. nemsemedigim, daha dogrusu anlamadigim kliselerdi.Sevdam fazla sadeydi. Aksesuarlarim eksikti... Hl da eksiktir...

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    19/87

    Ve simdiki sevdalanmalar fast food hizinda... Hizin iinde yitirilen gzelim bir yavaslik... Daha yavastikeskiden... Demleye demleye konusuyor, seviyorduk... Hemen sevismiyorduk... Karpuz yemek iin efendigibi temmuz ayini bekliyorduk.

    Yetimdi gecelerimiz... Sigaralara zulm, kl tablalarina yk... Etimizden aliyorduk etimizin tadini.Seviyorduk. Sevisiyorduk. Bazen sadece sevismeyi seviyorduk.

    Kalabalik geceleri bekleyen yalniz kahvaltilar iin hep acele ediyorduk. Yagsiz beyaz peynir tadindailiskiler kuruyorduk. Seviyorduk. Sevmeyi seviyorduk. Bazi elele yryslerde keske yagmur yagsinistiyorduk. Hangi sevdanin stne yagmur yagsa, biz onu ask belliyorduk.

    Hijyene nem vermiyorduk. Beyaz arsaflarin stndeki lekeler asklarimizin haritalariydi. Hangisi biz,hangisi yavru vatan oradan anliyorduk.

    Bekliyorduk... Kantinde, durakta, evde... Bir sevda enstitsnn ekstern grencileriydik. Devammecburiyetimiz yoktu.

    O zaman ikan hangi kaset, diyelim ki Samatya'yi anlamli ve askli kiliyorsa onu dinliyorduk. Biliyorduk kio sarkiyi alti yil sonra duydugumuzda bir Samatya sevismesini yeniden yasayacaktik...

    Parasizdik. Paraya para demiyorduk. Para kendini bir sey zannediyordu ama biz ona ismiyle hitapediyorduk. Kimde varsa ondan harciyorduk. Sevda girisimlerimizden para st almiyorduk.

    Kirliydik. Ter kokuyorduk. lke sorunlarini konusarak sevismelere yol aiyorduk. lkemizi vetenlerimizi seviyorduk.

    ok agliyorduk sonra. Adam gibi, asik gibi, sarhos gibi agliyorduk...

    Tarihi gemis gazetelerin stne seriyorduk neyimiz varsa... Kitaplarimiz, parasizligimiz, sevdalarimiz,trklerimiz...

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    20/87

    Sonra sndrdk sigaralarimizi ekonomi sayfasinin hi okumadigimiz bir ksesine, ayrildik... Kaaayrildik simdi hatirlamiyorum ama ayrildik!

    Yrd zaman sevdasizligimizin stne.

    Unuttuk!

    Kusku, sorumluluk, tedirginlik ve hesapiliktan olusan yeni bir arkadas grubu... Ve bir durumu ncedenbilmenin pasli rehaveti... Simdi elimizde kalanlar bunlar.

    Sonunu bildigimiz sevismelere baslamiyoruz artik. Koku bizi uzaklastiriyor. Kokularimiz birbirine dsmanartik. Hijyene nem veriyoruz ve simdi arsaflarimiz sakiz gibi.

    O gzelim lekeler yreklerimizde kaldi...

    Yilmaz ERDOGAN- Yavrunu

    Bilinlendir Hanim

    7-

    Kendini dolandirmak

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    21/87

    "Yalan syleyebilen tek canli tr insandir. Zaten bu sayede canli kalabilmektedir."

    T.S. Anghut

    Hep byk kentlerin birinde ve en ok da en az acidigimiz Istanbul'da caddest bir evimiz olmasinidiliyoruz... Kulagimizin dibinden taksiler gesin istiyoruz. Grlt bize anlasilmaz, tuhaf bir gven duygusuveriyor... En ok sessizlikten korkuyoruz... Bir insanla yanyana ve uzun uzun susabilmemiz iin dost olmasarti ariyoruz. Yoksa rahatsizlik veriyor bize btn sususmalarimiz.

    Ve ana caddeye ne kadar yakinsak o kadar prim yapiyoruz. O oranda fazla kira dyoruz pencerelerinibile dogru dzgn aamadigimiz, balkonlarinda sadece tursu bidonlarimizin oturdugu evlere... Ve zatenhayatimizi "zamaninda surada bir ev vardi, almadik" zerine kurdugumuz ve hibir tarihi firsati zamanindadegerlendiremedigimiz, o zaman dagbasi olan yerlerin sonra "mkemmel" caddeler haline geleceginingremedigimiz iin ve kairdigimiz firsatlar berberimizle yaptigimiz geyik muhabbetlerine meze olduguiin ve hepimizi zamaninda Genlerbirligi'nden ya da Fener Gen'ten istedikleri ama biz gitmedigimiz iinkendimizi dolandirmayi meslek edindik. Aramizda babasi zamaninda trilyoner olmayi iskalamamis hikimse yok. Hepimizin aslinda futbola asiri bir ilgisi ve anormal bir yetenegi vardi ama ah o babalarimiz,

    bizim Pele olmamizi istemediler. Aga yasken egiliyordu ve babalarimiz bizi yas odunla dvyordu... Istebu yzden kendimizi dolandirmayi meslek edindik.

    Evlerin caddeye bakan taraflarini boyayip arka cepheyi bosveriyoruz. nk hayat caddedir ve asilcaddeden geenlerin grdg nemlidir. Biri yanilip arka plana takilmissa o zaten hayatimizin disinaikmistir. Halihazirda iki boyuta anca yetiyor dimagimiz ve boyamiz. nk biz hayatimizi baskasiningzyle seyrediyoruz. Dudagimiz inceyse uyduruk rujla kalinlastiriyoruz, ggslerimiz ufaksa palavracisutyenler takiyoruz... O sutyenlerin televizyonda aik aik reklami yapiliyor... Aliniyor, satiliyor, takiliyor...

    Yani yalanin yalan oldugu aik aik ilan ediliyor. Bunu alirsaniz herkesi kandirabilirsiniz deniyor. Amagece olup da is sevisme iklimine dndgnde aci veya kk gerek kabak gibi meydana ikiyor. Kimsekimseye ggsn gere gere ggslerini gsteremiyor. Iste bu yzden kendimizi dolandirmayi meslekedindik.

    Ankara'dan Esenboga havaalanina giderken gecekondulari greceksiniz, sakin sasirmayin... Vebaskentimize gelen yabancilarin ilk grdg manzaranin o gecekondular oldugunu dsnpcikcikciklanacaksiniz... Askeri cunta o isin aresini bulmustu 12 Eyll'de; btn evler beyaza boyanmisti.Devlet toplu konut yapamiyorsa o vakit beyaza boyar! Bu kadar basittir! nk beyaz herseyiaynilastiran nefis bir rengimizdir ve temizligi her yerde en gzel sekilde temsil etmistir. Yani emeklilerinkuyruguna are bulunamazsa devlet "tek sira" yapar... Sorun zlmez ama en azindan dzgn bir kuyrukolur... "Dzgnlk" bizim iin herseyden nemlidir. Iste bu yzden...

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    22/87

    rnegin siz hi Taksim'in orta yerindeki Atatrk Kltr Merkezi binasinin arka cephesini grdnz m yada Istiklal Caddesi'ndeki binalarin birogununkini?

    Sanki arka sokaklar yalniz kediler iindir. Hep yasadisi, hep boyasiz, hep terkedilmis. nk daha okinsan geer anacaddelerden... Bu yzden kalabaliga yedirir grltye getiririz herbir seyimizi... Bir seyingerekten "yle olmasi" nemli degildir zaten, "yle sanilsin" yeter. Is ki dekorumuz sahici olsun.

    Iste bu yzden sohbetlerimizdeki kahve tadi eksildi. etlesiyoruz artik. Teknolojik bir yeniligi gerici birsekilde kullanmakta bizden iyisi azdir nasilsa. Artik geyik muhabbetlerini kahvehanede degil de son model

    bilgisayarlarda yapiyoruz... Olmayan bir isimle, olmayan bir yerde, olmayan bir sohbet yapiyoruz amabunun gerekligine inandiriyoruz kendimizi...

    Oysa gnes gzlg bile (gzbebeklerini sakladigi iin) gerek bir tanismaya engelken, bu sanalkandirmacaya fit oluyoruz. Iste bu yzden kendimizi dolandirmayi meslek edindik...

    Hep baskalarinin bozuk gzleriyle (kimi uzagi, kimi gznn nn gremeyen) seyrettik hayatimizi!

    Caddeye bakan tarafimizi parlattik da arka cephemizi bastan savdik. Misafir odalarimiza yigdik saray tipikoltuklarimizi ama btn zamanimizi televizyon odasindaki oktan lms ekyatin stnde zayi ettik.

    Hi tanimadiklarimiza peygamber sabri gsterdik ama en "sevdiklerimizin" en kk kusurlarini bilebagislamadik. Belki de, "sevdigimizin" o kk kusurunu rtecek ya da bykms gibi gsterecek birsutyeni yoktu ve btn kusuru buydu. Ama biz hemen, sen bunu nasil yaparsin, dedik... Sanayakistiramadik... Senden ummazdik... Dostlugumuzun caddeye bakan yzn sik sik yikamamizgerekiyordu. Dostlarimiz bizden tavlayici yalanlar bekliyordu. Evcil yalanlar besledik saksilarimizda... Ve

    en sik syledigimiz yalan suydu: Biliyorsun ben dobra bir insanim... Hi dinlemem langanadak sylerim!..

    Zaten hepimiz dobrayiz degil mi!. Hep langanadak syleriz geregi, karsimizdaki kim olursa olsun! Heptelevizyonda belgesel yayinlansin isteriz degil mi?

    Tabii tabii... Bu sylediklerinize siz inaniyorsaniz, sizin bir itiraziniz yoksa size, benim iin sorun yok...

    Ve iste bu yaziyi da hibiriniz stnze alinmadiniz... "yle yapan ok" ama siz yle yapmiyorsunuz degil

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    23/87

    mi?

    nk kendinizi dolandirmayi meslek edindiniz!

    Yilmaz ERDOGAN- Yavrunu

    Bilinlendir Hanim

    8-

    Amacim zm yemek degil Mehmetalibey Bagcilardan ariyorum!

    "Hi kimsenin kazanamadigi yarislar herkesin birinci oldugu yarislardir."

    Dick Testhis

    Yine yarismaya basladiniz iste...

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    24/87

    Panige gerek yok, tabii ki bilgi yarismasi degil bu!

    Blent zveren mazide kalmis bir zorlu dnemdi bizim iin. Bize hakikaten soru soruyordu! Bizim gibisoru sormayi ya da yanitlamayi sevmeyen bir topluma soru soracak kadar suursuzdu!

    Hayir hayir Blent zveren'le hi ilgisi yok "olayimizin."

    Yine yarismaya basladiniz.

    Birsr yerde dnp dolastiniz... Birbirinden delirtici eglence programlarina ugradiniz (aniniz Bir BaskaGece vb.), siz gazinoya gidemiyorsunuz diye gazino sizin eve geldi... Sonra binbir yetenegin birarayagetirildigi "nefis" aile dizilerinden getiniz... Ardindan insanlarin daha kaset yapmadan dizi ektigi (yanisarkici olmak iin oyuncu oldugu) sarkici ya da aday sarkici dizilerinin talanindan siyrildiniz... (Oysa sizhep belgesel yayinlansin istiyordunuz)... Ve gele gele yine basladiginiz yere, yarisma hezeyanina geldiniz.

    Yarisma da lafin gelisi, yoksa yarisilacak bir sey yok... Belesilik geleneginden yesermis insanlarin yine"kutu"su ailiyor artik.

    Gznz kulaginiz yreginiz telefonda. Yeter ki numarayi dsrn. Tek yapacaginiz bu... Numarayidsrmek! Bunu siz bile yapabilirsiniz.. Biraz dikkat (zellikle televizyonda duyurulan telefon numaralarinive bilhassa alan kodunu yazarken), biraz eviklik (bilhassa telefon numarasini evirirken) ve biraz dasrekli "alo" diyebilme gc (bilhassa sizi israrla duymayan sunucuyla konusurken) sizi basariyaulastiracaktir!

    Ama ilk is o kahrolasi numarayi dsrmektir. nk o esnada btn telefonlar kilitlenmis, sizin fiat paliomarka arabaniz telefon trafiginde sikisip kalmistir. Daha da kts herkesin gz sizin arabanizdadir.Onlar sizin arabanizi kendi arabalari zannetmektedir. Onlar salaktir. Bir tek siz akillisinizdir.

    Geri siz o arabayi hak edecek hibir sey yapmamissinizdir ama olsun, sans bu!

    Aman allahim telefon aliyor! Dsrdnz (Ve o sirada "telefonu dsrmek" adli deyimin ne kadar

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    25/87

    manasiz oldugu umurunuzda bile degil) Yasasin! Allahim inanamiyorsunuz dsrdnz! Iste karsinizdaGner Bey veya Mehmet Ali Bey!

    SUNUCU- Alo.

    SIZ- Alo.

    SUNUCU- Alo.

    SIZ- Alo.

    SUNUCU- Kiminle grsyoruz efenim.

    SIZ- Alo... (Tabii tabii, siz alo demeyi srdrn)

    SUNUCU- Adiniz nedir efenim?

    SIZ- Alo.

    SUNUCU- Alo mu? Bu ismi dostlariniz yadirgamiyor mu efendim?

    STDYODA BULUNAN SAYIN KONUKLAR- Hah hah hah hah..

    SIZ- Alo...

    SUNUCU- Alo... Isminizi syleyin efendim.

    SIZ- Adim Ender Durgun Bagcilardan ariyorum.

    SUNUCU- Gnter Vurgun mu?

    SIZ- Ender efendim Ender! Ender Durgun... Bagcilardan ariyorum.

    SUNUCU- Demek Bagcilardan ariyorsunuz! Peki Ender bey madem bagcilardan ariyorsunuz sorayim ozaman. Sizin maksadiniz zm yemek mi yoksa bagciyi mi tartaklamak istiyorsunuz?

    SIZ- Anlayamadim efendim?

    SUNUCU- O zaman bir sessiz harf syleyin Ender bey...

    SIZ-.........................

    SUNUCU- Bu fazla sessiz oldu Ender bey... Bir tane nisbeten sesli bir harf syleyin...

    SIZ- Alo... (Tabii tabii, siz alo demeye devam edin)

    SUNUCU- Ender bey bir sessiz harf rica edeyim!

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    26/87

    SIZ- Ltfen biraz yardimci olun ok ihtiyacimiz var... Iki ocugum var.

    SUNUCU- Allah bagislasin efendim.

    SIZ- Sagolun efendim... Ltfen yardimci olun Mehmetgneralibey... Alo (tabii tabii sakin alo demeyi

    ihmal etmeyin)

    SUNUCU- Bir sessiz harf syleyin Ender bey.

    SIZ- U diyorum efendim?

    SUNUCU- U mu!.. Bu Angut'un U'su herhalde?

    STDYODAKI SAYIN KONUKLAR- Hah hah hah hah..

    SIZ- Nasil efenim?

    SUNUCU- U'yu maalesef kabul edemiyoruz efenim... nk U sessiz degil sesli bir harftir... Siziugurlamak zorundayim Ender bey...

    Aaa... Kapattilar.. Kaybettiniz.. Aslinda yanlis sylemediniz.. Gerekten de U ok sessiz bir harftir..Bilhassa u ile i en sessiz, en efendi harflerdir... Ama gelin grn ki sizin fiat palionuz gitti... Milyonlarin

    arasindan siyrilip telefonu dsrebilme becerinize ve srekli alo diyebilmenize ve belki de Trke'nin ensessiz harfini sylemenize ragmen......

    SIZ- Zaten hata bende! Turnikeyi arayacaktim aslinda. Hem ok daha gzel bir yarisma hem de Gnerbey bunun gibi degil, o insana yardimci oluyor.

    Bravo! abuk atlattiniz bu soku: Zaten bu minicik kayip size koyar mi? Siz neler kaybettiniz simdiyekadar, bu da bir sey mi? Siz bes bin insani kaybettiniz faili mehul lmlerde, kiliniz kipirdamadi. Bir fiatpalio kaybetmissiniz ok mu? Ne olacak canim? Yarin aksam Gner Bey'i ararsiniz!

    Daha da olmadi sov tivide "Sans kapiyi alinca" adli baska bir maharet iskencesi var. Bilmeyenler iinanlatayim.

    Siz bir aksam vakti evinizde otururken kapi aliniyor. Aiyorsunuz, karsinizda en sempatik haliyle bir

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    27/87

    ekim ekibi! Yahu ne oluyor demeye kalmadan (ya da o kisim montajda atildigindan) kendinizi elinizdeki adet bardagi bir bastonun ucunda durdurmaya alisirken buluyorsunuz!

    - Ender bey bir hafta sreniz var... Bir hafta sonra stdyomuzda bu bardaklari bu bastonun ucunda bir

    dakika sreyle tutarken ayni anda kiinizdan yumurta ikarabilirseniz bes milyarlik ikramiye sizinolacak... Yalniz unutmayin yumurtalar da oda sicakliginda olacak! Basarilar!

    Ve iste evin ortasinda elinizde bardak ve bir baston kalakaldiniz. Esiniz ve ocuklarinizin size ynelttigibes milyar makamindan hazin bir bakis... Ve en kts kiinizda tuhaf bir oda sicakligi...

    Bu bir haftalik trajediyi yasayan insanlarin yarisma anindaki yzlerine dikkatle bakin ltfen. Hattayarisandan ziyade yarismaci yakinlarini izleyin. Orada tuhaf, burkucu, kusturucu bir dram greceksiniz.

    Hepsi hepsi bir avu milyar iin...

    Alo... Alo... Ltfen yardimci olun Onur bey... Size ok ihtiyacimiz var!

    Yilmaz ERDOGAN- Yavrunu

    Bilinlendir Hanim

    9-

    O geceler... O sabahlar...

    Geceydi... Havada kardes bir serinlik vardi. Gen sayilmayacak kadar ocuk, ocuk sayilmayacakkadar kaygiliydik.Ay isiyordu... Sohbetimizin kiyisindan bir dere geiyordu. Ayin suyla pstgyerdeydik.

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    28/87

    Geceydi... rperiyorduk... Kanli heyecanli insanlar degildik, bir roman okurunun ds kahramanlariydik.Bizi yazanin kim oldugunu hibir zaman bilemeyecektik...

    O daglarin arkasinda baska bir dnya oldugundan, aska duydugumuz asktan, uzak dokunuslardan,aydan, lmlerden, suya karisan ayisigindan, ayin suya muhtaligindan, ttnden ve gidenlerden szettik...

    nk geceydi. nk tenimizi bir bebegin st disleriyle isiriyordu soguk. nk yregimizin saati itirafzamanini bagiriyordu.

    Birbirimizin yzn grmyorduk ve bu yzden yalan sylemeye dilimiz varmiyordu.

    Evet yenilmistik... Evet kendi sahamizda... Biz hep iyi seyler olsun istemistik. Biz herkes bizim istedigimiziistesin istemistik. Kurtulusa giden yolu biliyorduk ve herkese tarif etmek istiyorduk. Aslinda ok basitti...Bu yolu dosdogru takip ettin mi varacaktin ama kimse bizi dinlemiyordu. Sesimizin volm yetmiyorherhalde diye dsnp bagirmaya basladik. Tek basina bagirmak ise yaramayinca ikimiz mz binimizmilyonumuz (aslinda hi milyon olmadik) bagirmaya basladik. Susun dediler susmayiz diye bagirdik.Susun diye bagirdilar, biz susmayiz diye bagirdik.

    Bir de baktik ki herkes avazi iktigi kadar bagiriyor ve kimin ne dedigi anlasilmiyor.

    Iste byle seylerden sz ettik...

    Biyiklarimiza asilmis erkek bir geceyi yumusak tenli bir sabaha kavusturmak istiyorduk.

    Hani o darbe sabahi o dagkentteki yatili okulun penceresinden disari bakip glmseyen "siyasiler" vardiya, hani iki gn sonra cemse cemse Diyarbakir cezaevine gtrlen ve kimi bir daha hi geri dnemeyen,kimi "keske dnmeseydi" szyle anilan, kimi Isve'in buzuluna karisan...

    Iste onlardan sz ettik...

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    29/87

    "Bilmiyorum anne, birka gn tutup birakacaklarmis diye duyduk ama..."

    Birakmadilar...

    Hepsini tek tek tanirdik, iyi insanlardi... ocuk gibi gler ocuk gibi kizarlardi... lmeselerdi iyi olurdu,iyi lmediler nk. Iyi insanlar en azindan iyi lmelidir... nk hakiki bir iyilige ermek zordur. Ekmeginksesini baskasina sunmak... Sahici bir insan gibi tokalasmak... Hi oynamadan herkese "merhaba"demek, "Kolay gelsin hemserim" demek zordur...

    Ama iyi insanlari ldrmek kolaydir. nk senin iin kolayca gidebilirler lme... O bahiste ne siyasigrstr nemli olan ne de kurtulus trkleri... Ne de sert bir mukavva makaminda sylenen marslar... Oseni sevdigi iin, senin iin, sizin iin iyi bir insan olmanin raconundan lr... Ya da bir kere de senin iinlr, ne olur yani?

    Iyi insan iyi insan olmaktan vazgemedike kimseyi ldrmeyi dsnmez. Iyi insanin iindeki iyiyildrmesi zordur. Kiyamaz iindeki ocugun fkesine... Iyi insan kimseyi ldrmez, kendisini ldrenleribile.

    Iste bunlardan sz ettik...

    Kahramanlarin magdur oldugu, magdur olmaktan baska vasfi olmayan zavallilarin ise kahraman sayildigipis ve uzun ve karanlik geceyi adil bir sabaha kavusturmaya alisiyorduk.

    Geceydi... Soguktan kamasiyorduk... O ayisiksiz gecelerden sz ettik. Dere konustuklarimizin kiyisindangemeyi srdryordu.

    Hi sevismemislerdi. Belki de bu yzden lsz ve saldirgan bir sehvetle sevisir gibi dvyor ya dadayak yiyorlardi. Onlar "mavzerlerine sevdaliydi..." Ama mavzerler onlari hibir zaman sevmediler.

    Kahramanlarin mastrbasyon yaptigi pis ve uzun ve ayisiksiz bir geceyi namuslu bir sabaha kavusturmayaalisiyorduk.

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    30/87

    Sonra siirle fazla samimi bir gece olusundan midir bilinmez, olmadik seylerden sz ettik... Ipe sapagelmez seyler iste... Ne bileyim bir kusun sessiz yankisiz lm (ne ok kus lr degil mi Trkesiirlerde)... Yalan bir sarkinin listelerdeki hizli tirmanisi... Ve ayriliktan sz ettik elbette... El degmedenhazirlanmis, kvzde itinayla bytlms, rstn belgelerle ispat etmis bir ayriliktan. Ne samadir ayrilik

    konusmalari ve ne ok yalan syler ayrilanlar. Agizlarda, yanlis tarif edilmis bir adresi bos yere arayipduran, yorgun ve saskin ve sinirli kelimeler vardir sadece...

    Sonra dedik ki, yahu ne ok ayrilan ne ok asik olan var bu naylon kafiyeli sarkilarda... Hatta bazilarindagiderken alinan verilen mektuplardan bile sz ediliyor utanmadan. Hl mektup yazan kaldi mi ki?

    Hakiki bir sevdayi kendi elyazisiyla saman kgida nakseden ka kisi kaldi? Artik yazi, btn romantikisaretleriyle birlikte terketti bizi... Oysa o tirnak isareti ki hangi sz iine alsa sahane bir tebessme teslimederdi.

    Artik silik faks metinlerine yazilan egri bgr asklar dnemi basladi. Kursunkalem arasan bulamazsinhibir cebin mahremiyetinde... Simdi kursunkalem geirmez asklar zamani...

    Iste bunlardan sz ettik...

    Dedim ya geceydi... Havada arkadas bir serinlik vardi. Ihtiyar denemeyecek kadar acemi, gensayilamayacak kadar karamsardik... Ve sabahini kovalayan karanlik ve pis ve uzun ve ayisiksizgecelerden sz ettik. Sonra...

    Sonra galiba ttnmz bitti, vedalastik.

    Sabah mi? Henz olmadi...

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    31/87

    Yilmaz ERDOGAN- YavrunuBilinlendir Hanim

    10-

    Iyi, kt, salak...

    Biliyorum, ogunuz iyi insanlarsiniz. Bu yzden hep ktler kazaniyor zaten.

    Birok kt, hatta alak tanidim. ogu neseli insanlardi. Hibirinde ekingen bir ruh haline rastlamadim.

    Ktler atak, iyiler pisiriktir.

    Etrafiniza bakin, en heyecan verici, en eglenceli insanlar hep sahtekrlardir. Hepsi paldir kldr konusan,agiz dolusu glen insanlardir. nk sahtekr, sempatik olmak zorundadir. Iyinin byle bir mecburiyeti

    yoktur. Iyi, sikicidir.

    Kadinlar "iyiler"e degil, gvenilmez erkeklere asik olur bu yzden. Zaten ask denen altst olusla ancak birkgiti basaikabilir. Askin tadini ikaramaz iyiler. Onlar sarilip sessiz bir uzanmayi ask zanneder.Tekdzedirler. Yavastirlar. Kadinlar da dertlerini onlarla paylasir ama gidip bir gvenilmezle sevisirler.

    Tutku ktlerin isidir.

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    32/87

    "Sessiz ve efendi bir insan" cmlesiyle tanimlanan bir iyilik kolaydir.

    Sahtekrlik daha zordur, maharet ister. Zeki, hizli ve atak olmalidir. Enerjiktir.

    (Tabii "kt" ktler konumuz disindadir. Yani hem salak hem kt olmaya alisanlar iin dsnmeye,yazmaya degmez.)

    kgiti... Sahtekrin en sempatik, en basarili sekli. Iyi bir hatiptir o. Inandiricidir. Konustugu zamanetrafindaki tm "iyi ve drst" insanlar agzinin iinde kaybolur. Hem ok iyi fikra anlatir hem hznn tmrenklerinden haberdardir. Kahkahasinda pirzola tadi, hznnde bazen lmn sesi vardir. Adam

    basarilidir. Yeteneklidir.

    Iyilik kolaydir. Ktlk maharet ister.

    Iyi olmak iin kimseye ktlk yapmamak yeterlidir. Ama kt olmak iin daha ok alismalisiniz!

    Iyi, kt karsisinda gvensiz, enerjisiz, aresizdir. Filmlerde bile iyi, ktlesmeden ktnn hakkindangelemez. "Yeminini bozar" ve kavgaya girer. Oysa kavga ktnn meslegidir asil. Biz "iyi" seyircilerperdedeki iyi adamimiz kan dktke rahatlariz. Ve iyi kty yendi diye seviniriz. Oysa artik hepimizktyzdr filmin sonunda. Hatta biz "kt"den daha ok insan ldrmszdr.

    Bir iyi iin en zor olan, ktye "Sen ktsn" demektir. nk iyi, utangatir. Hirsiza "hirsiz" diyemez.Ktnn yerine utanir, sahtekrin yerine yz kizarir, hirsizin yerine yerin dibine geer... Bu sirada ktler,

    sahtekrlar, hirsizlar deli gibi eglenmektedir. nk onlarin yerine utanan, sikilan, yerin dibine geenbirok "iyi" insan vardir.

    Ktnn en byk avantaji iyideki kahrolasi utanma duygusudur.

    Bu duygu iyiyi ylesine zayif dsrr ki agzini aip bir kelime syleyemez. Halbuki ylesine kararliikmistir ki ktnn karsisina. Herseyi aik aik syleyecektir. Basina gelecekleri gze almistir!.. Amaolmaz. Yapamaz.

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    33/87

    nk iyiler korkaktir.

    nk iyiler herkese acir, en ok da kendilerine.

    Susmak, acimak, utanmak, korkmak... Farkinda misiniz, ey iyi insanlar, ne kadar sikici seylerleugrasiyorsunuz! Ktler kazaninca da sasiriyorsunuz!

    Babalarimiz iyi insanlardi ve bize de iyi olmamizi gtlediler.

    Biz de iyi insanlariz.

    Ve ocuklarimiza ayni seyi gtlyoruz.

    Hepimiz ktlerin yaninda alisiyoruz.

    Haydi iyi insanlar!

    Haydi sessiz, efendi, sikici, korkak, utanga ve iyi insanlar! alisin!

    Ktlerin size ihtiyaci var!

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    34/87

    Yilmaz ERDOGAN- Yavrunu Bilinlendir Hanim

    11-

    Hosgeldiniz

    Hosgeldiniz... Sevgili eski sevgililerim. Kiminizi on yil nce bir aksamst Dolmabahe'de bir aybahesinde kaybetmistim, kiminiz beni bir yaz gn cehennem sicaginda Bodrum'da delirtmistiniz. okgzel, ok berbat seyler yasadik sizinle. Iinizden bazilari sevmeyi fkeyle yapilan bir is saniyordu.Agliyor, kiziyor, hatta bazen kfrediyordu. (Tanrim bazi kfrler bir kadini nasil bir plgednstryordu). "Madem birakacaktin beni, niin bagladin kendine" demisti. Ben susmustum. Bir lylekonusamazdim. Susuyordum. Susmanin tm esitlerini biliyordum nasilsa! Ama hibiriniz sevmedinizsususumu.

    Hosgeldiniz...

    Isim vermek istemiyorum ama iinizden bazilarini yle ok sevdim ki, o kadar aski koyacak yerbulamamistik iliskimizin iinde. En byk sorunumuz da buydu zaten. Iliskimizin ii yle abuk sabukseylerle doluydu ki... fke, kiskanlik, liderlik yarisinda kullanilacak delici cmleler, kk yalanlar,byk yalanlar, orta boy yalanlar, ailinca yatak olan yalanlar, ailinca sorun olan yalanlar... Iliskimizin ii

    tika basa doluydu. Askimizi koyacak yer yoktu.

    Hosgeldiniz sevgili eski sevgililerim.

    Kabul ediyorum, bazilariniza haksizlik ettim. O beni kadin gibi sevdi, ben onu akraba gibi oksadim.Suskundu. Suskunluguna siirsel anlamlar ykledim. Oysa o, ruhunu benimkine katik etmisti. Onun iimdeeriyip kaybolusunu seyrettim. Erkekligimi onun nefesiyle sisirdim. Artik o iliskinin iinde yalnizdim.Arkadaslarimla otururken yan sandalyeye montumu, gzlgm ve onu koyuyordum. Sonra kalkiyordumve ben bazen onu ve gzlgm unutuyordum. Ki messese bile unutulan esyalardan sorumlu degildi. Evednslerimizde siradan seyler konusuyorduk. Televizyonun ailisi, tpn hl degistirilmemis olmasi,

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    35/87

    kapicinin verilen isleri savsaklamasi ve kkeni bir trl anlasilamayan bir yorgunluk... Birbirimiziyoruyorduk. Ben artik fikralarimi baska kadinlara anlatiyordum. nk o hepsini ezbere biliyordu. Veben fikraya basladigimda bos tabaklarla birlikte mutfaga gidiyordu. Ben bir sre sonra onunla degil,fikralarima glen kadinlarla sevismek istemeye basladim. Dogrusunu sylemek gerekirse -ki ogu zamangerekmez- bazi bu esit sevismelerim de oldu. Ama o zaman da hizla kosup ona sarildim. Kus agzindadudaklari titredi. rkek kanatlar gibi. Onu yle ok seviyordum ki asik olmaya yregim varmiyordu.

    Sevgiyle sinirli tutmak istiyordum. Askin vahsiliginden sakinmak istiyordum. nk ask, iki sevdalininktlgn sinirinda tutkuyla bulusmasiydi. Yorucuydu, tehlikeliydi... Ama o asik olamayacak kadarkirilgandi.

    Ve ben hep baska kadinlarin agzinda erittim agzimin ttn kokusunu...

    Neyse...

    Hosgeldiniz... Oooo... Sen de mi geldin? Senin ne isin var bu iyi insanlarin arasinda? Sana syleyecekok fazla szm yok. yle hizli irkinlesiyordun ki, ilk grdgmde basimi aklima dar eden gzlerin biranda iki dipsiz kuyuya dnsebiliyordu. Iine girenler ikamiyordu bir daha. Bir sr l sevda yatiyorduiindeki bataklikta.

    Neyse... Tatsizliga gerek yok. Madem ki bu gece hepiniz buraya beni grmeye geldiniz, madem kihepinize bir mrlk ikram sunmuslugum var, hosgeldiniz sevgili eski sevgililerim. Biliyorum hepinizbiriciksiniz. Bu ogul tanimlama rahatsiz ediyor hepinizi. Hibiriniz "eski sevgililer" grubu iinde anilmakistemiyorsunuz ama hep birlikte gelmissiniz iste. Yapacak bir sey yok.

    Elbette pis islere de bulastik bazilarinizla. Yanlis zamanlarda yanlis seyler syledik birbirimize. Amahibirinizin yzn silemedim yregimden. Hibirinizin fotograflarini atmadim mesela. Yasadiklarimi heptasimak istedim sonrakilere. Hepinizin adini ggsme isledim ve tasidim ggsmde muska gibi... Bir tek

    sen hari. Ki, buradaki herkes de biliyor ki en ok seni sevdim. Ben seninle herseyi gze almistim. Amasimdi belki de ilk kez bir fotografi yakacagim. Hangi fotografi biliyor musun? Hani sen ve ben... Hani biryazlik ikindisinde... Hani ellerin ellerimle kardes, teninde sehvetli bir bronzlasma, birbirimize bakiyoruz...Birbirimizin taa iine bakiyoruz. Iste o fotografi yakmak istiyorum simdi. Hayir yalan syledigin iin degil.Hayir baska sarilmalara aceleyle kostugun iin de degil. Yakacagim o fotografi, nk farkettim ki senorada bana bakmiyorsun. Iste bu yzden, bende yasadigim bir seye ilk kez zarar verme drtsuyandirdigin iin. Ilk kez iriliplak bir pismanlik duygusuyla yzyze getirdigin iin yakmak istiyorumsenden kalan ne varsa. Fotograflarin, glsn...

    Neyse...

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    36/87

    Hosgeldiniz sevgili eski sevgililerim... Ne o? Gidiyor musunuz? yle ya hep bunu yaptiniz zaten... Glegle...

    Yilmaz ERDOGAN- Yavrunu Bilinlendir Hanim

    12-

    Kirsal kesim megalomanlari

    Biz ocuklarimizi dvyoruz, birileri de "Vurmayin ocuga beyefendi yaziktir" diyor. Biz de kirsal kesimmegalomani olarak adami cirmalamaya kalkiyoruz: "Sana ne kardesim, o benim ocugum!" Uygar insanmantalitesinde bu cmleye yer yok. Bazen byk devletler bakiyor ki fazla bykler, gelip sizinocugunuzu sizden kurtariyorlar...

    Azla yetinmek zorunda olanlar azi ogaltmak ya da aza ok muamelesi yapmak durumundadir. Olmayanivarmis gibi gstermek ve olani abartmak zorundadirlar... Gelismemis veya gelismeye niyeti olmayan

    lkeler sahip olduklari sinirli sayida seyi abartir ve bylelikle gelismis lkelerle arayi kapatmis olurlar.rnegin lkemizin drt bir yaninda sifali sular vardir, bu sularin her derde deva oldugu ve insan mrnuzattigi sylenir. Fakat gelin ve grn ki lkemizde ortalama insan mr tas atlasa 50 yildir ve tasinatlamasi sik rastlanan bir durum degildir...

    ok fazla seyimiz yok. Berbat durumda da degiliz ama insan malzemesi ve ortalama zek dzeyikonusunda sikinti iinde oldugumuz aiktir.

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    37/87

    Bir yandan durup dinlenmeden kendimizi ya da birbirimizi vyoruz ama te yandan bin yillardan szlpgelmis ve nasilsa sonuta elimize dsms tarihi kalintilara ahir muamelesi yapiyoruz. Iki bin yillik birkilisenin duvarina "Ahmet Zeliha'yi seviyooooooo" diye yaziyoruz. Evet, iki bin yillik bir tarihe saygisiolmayan Ahmet Zeliha'yi nasil sevecek? Bu davar kardesimiz Zeliha'yi nasil mutlu edecek? Daha da acisi,belki bu trajik durum Zeliha'nin umurunda bile degildir. Belki de yaziyi beraber yazdilar. Belki de ikisibirlikte Isa'yi bir kez daha armiha gerdi... Gel de simdi Ahmet'in spermiyle Zeliha'nin yumurtasindan hayir

    bekle. Hi sphe yok ki bu sperm - yumurta iliskisinden olusacak bir Saban'in orman yakmasi ya daormanda bir gen kizin hayatini yakmasi hi sasirtici olmayacaktir. nk annesiyle babasi iki bin yillik birkalintinin iine ederek birbirlerine ask ilan etmistir. Tabii ki ilk firsatta Ahmet'in Zeliha'yi essek sudangelinceye kadar dvmesi (hatta essegi sirf bu niyetle erkenden suya gndermesi) de sasirtici olmayacaktir.

    Tabiatiyla Ahmet'in Saban'i srekli olarak dvmesi de kimseyi hayal kirikligina ugratmayacaktir. VeSaban kendi gibi ksz arkadaslariyla meyhanede bulusup derin i ekisleri arasinda Ibrahim Erkal'idinleyecektir.

    IBRAHIMERKAL- are gelmeez aglamaktaaaaktaaaan... Ayrilir miiiiiiiiiii et tirnaktan...

    Zaten babasi Isa'nin suretine linyit kmryle yazi yazan bir insanin klasik mzikle hasir nesir olmasibeklenmemektedir. (Mlum rnesansla esans kokulu cami avlulari arasindaki fark meselesi) Btn bu

    gelismeler sirasinda Zeliha'nin hi adi gememektedir. nk o bir zne degildir. O bir hizmetidir vezaten baska bir ise de yaramamaktadir. Hayatin ona tek hediyesi durup dinlenmeden sikayet edebilmeyetenegidir. Herseyden ama herseyden sikayet eder. Ufak tefek binlerce homurdanma malzemesi vardir,onlarla bir mr zayi eder.

    Bizim Sabanimiz hayatinin hibir aninda "Rahmetli babam derdi ki" ya da "anacigim derdi ki" diyebaslayan bir cmle kuramayacaktir. nk ne annesi ne de babasi uzun yasayacak bilgece tek bir cmlesarfetmistir. Yas odun olarak gelmis ve eskimis ahsap olarak gmslerdir... Ve Saban ok iiyordur.

    Saban hibir zaman farkina varmayacaktir ama aslinda kendisi basindan beri hem ksz hem de yetimdir.Bizim Saban'a tp bebek bile diyebiliriz. Ahmet onun sperm babasidir.

    Neylersiniz ki aci gerek budur. Ama bu durum Saban'in anne ve babasini sevmesine engel degildir.Saban'in igdleri vardir, baska da bir seyi yoktur.

    Babalarimizdan bize ok az sey kalmistir ama sorun etmeye gerek yoktur. Biz onu ogaltmasini biliriz.Biz kirsal kesim megalomanlari bu iste ustayizdir. Anadolu'nun hangi kyne giderseniz gidin mutlaka okyn bir megalomani gelip size, o kyn mesela suyunun ok zel oldugunu, dnyada bir tek oradabulundugunu, hatta birka sene nce Japonlar'in gelip suya baktigini ve suda kendi suretlerini grnce

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    38/87

    acaip sasirdiklarini anlatacaktir. Bu noktada dag basindaki bir obanin kk bbrlenmesi sempatikbulunabilir ama oradan baslayan minik vnmeler bir megalomani igi seklinde Ankara'ya, Istanbul'aulasmaktadir.

    Ankara'da "Trkiye byk devlettir" halini almakta, Istanbul'da ise mesela pis bir bombalama isininardindan "Batiya Soruyoruz" seklinde bir mansete dnsmektedir. ok afedersiniz, niye batiyasoruyorsunuz? len sen, ldren senden! Batiyla ne ilgisi var bu isin?

    Iste ok nemli bir noktaya daha geldik: Kirsal megalomanimizi besleyen dis g paranoyasi!

    Aslinda biz ok muhtesem zenginlikleri olan, zeki, evik bir milletiz ama Bati bizim bymemizi istemiyor.Ama kardeslerim bu bir sir degil ki. Dnyada hibir lke bir digerinin daha byk olmasini istemiyor...Ideolojilerin bittigi, sadece paranin konustugu bir dnemde yanyana kurulmus dkknlar var artik. Marifeto pazarda ayakta durabilmek. (Bu paragraf iin has okurlarimdan -eger byle okurlarim varsa- zrdiliyorum ama mevzu beni bu geyige srkledi. Hemen ikiyorum!)

    Ama bizim asil sorunumuzun bunlarla ilgisi yok. Biz ocuklarimizi dvyoruz, birileri de "Vurmayinocuga beyefendi, yaziktir" diyor. Biz de kirsal kesim megalomani olarak adami cirmalamaya kalkiyoruz:"Sana ne kardesim, o benim ocugum!"

    Ama bilmedigimiz bir sey var; uygar insan mantalitesinde bu cmleye yer yok. Iste bazen byk devletlerbakiyor ki fazla bykler ve bu detaylara kosturamiyorlar, o zaman birden klp daha atak hale geliyorve sizin ocugunuzu sizden kurtariyorlar...

    Iste o zaman Sabanlar daha az iiyor. Daha az, ama yerinde bir vgyle besliyorlar egolarini.

    Unutmayin, babasini dvmeye kalkan ocuklar sizin eseriniz! Bu iste babanin hi kabahati yok diyebilirmisiniz? Aslinda diyebilirsiniz tabii...

    Ama btn bunlarin hibir nemi yok. Biz 24 saat kendimizi verek bu sorunlarin tmnn stesindengelebiliriz... Veya en azindan stn rtebiliriz.

    ZAVALLIANNE- Bizim ocuk stn zekli amcasi. Bak simdi bak, ok gzel Glgn Feyman taklidi

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    39/87

    yapiyor bak... Hadi kizim yapsana... Utanma kizim... Simdi utandi ama aslinda ok gzel yapiyoramcasi... yle bir "Su anda aldigimiz bir haberi veriyoruz" deyisi var, grseniz lrsnz, yani lmesenizbile bayagi bir sarsilirsiniz... Yapsana kizim hadi... Aaaa... ok ayip... Hadi kizim Glgn Feyman taklidiyap... Amcanin degilse benim buna ihtiyacim var... Hayatimda vnecek dogru dzgn bir seyim olmadisenden baska. Ama sen de biraz salak mi oldun ne... Hadi kizim salak olmadigini gster ve derhal GlgnFeyman taklidi yap hadi... Kizim deli etme insani, bu taklidi yapmakta ne var... Byle kameranin dibine

    kadar sokulacaksin ve tane tane konusacaksin... Bak ben yapayim da amcalar grsn......

    YENIKASEDIIKANKIRSALMEGALOMAN- Yani su kadarini syleyeyim o kadar bir kasetyaptim ki bu kadar olur... Kasetim iin bir grup arkadas mkemmel diger bir grup ise harikulade diyor...Neyse ki iki tabir de ayni manaya geliyor da sorun olmuyor... Yani kasedim iin sunu syleyebilirimbizatihi mzik isi bu kadarina msaade ediyor, daha iyisini yapmak iin mzigin disina ikmak lazim, o dabize ters...

    Ne yapalim ok az seyimiz var...

    lkemizin etrafi denizlerle evrili ama bir dnem denizcilik bakanimiz Erzincanli'ydi.

    En byk sizsiniz baska byk yok... Peki bu cmlede bir tuhaflik yok mu? Siz en byk oldugunuza

    gre baska bykler de var. Siz o byklerin iinde en byk olmuyor musunuz bu cmleye gre?...Demek ki dogrusu en byk sizsiniz baska en byk yok... Degil mi? Neyse byle gereksiz seylerle sizimesgul etmeyeyim. Siz simdi belgesel seyredip kitap okuyacaksinizdir.

    Yilmaz ERDOGAN- Yavrunu

    Bilinlendir Hanim

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    40/87

    13-

    Kurtarilan

    Her yan patliyordu. Bazen arabalar, bazen dkkanlar, bazen bizzat insanlar...

    Insanlar insanlari kurtarmak iin insanlari ldryordu...

    Insanlari kurtarmak iin insan ldren insanlari ldren insanlar da vardi...

    Her tr ldrmeye, hatta insanlari kurtarmak iin insan ldrenlerin ldrlmesine karsi ikan insanlarinlm herkesten ok hak ettigini dsnen insanlar vardi...

    Btn bu insan ldrmeler insanlari kurtarmak iindi.

    Bir gn insanlarin kurtarmaktan vazgeecegi dsncesi tek kurtulus umudu olmustu.

    Ama bu bir trl gereklesmiyordu. nk insanoglu dogan, byyen, kurtaran ve ldrlen bir canli

    tryd. Kurtarmadan yasayamiyordu. Kurtarmaya kalkinca zaten yasayamiyordu.

    Kurtarilmak istenen insan tipine genel olarak "masum insan" veya "kurtarilan" deniyordu. Bir Kurtarilan'inortalama mr yaklasik elli ila altmis yil arasinda degisiyordu. Ancak genellikle bu yaslara ermedenherhangi bir kurtarici tarafindan ldrlyordu. Kurtarilan'in temel zelligi herhangi bir kurtulus hareketinedogrudan katilmamis olmasiydi. Onu masum yapan zelligi iste buydu. Kurtarilan'in grevi legal ya daillegal bir kurtariciya bir biimde yardimci olmakti. Ya gidip kendisini bu hayattan kurtaracak bir partiyeoy veriyordu ya da yasadisi bir baska kurtariciya yardim ve yataklik ediyordu.

    Kurtarilan'i btn kurtaricilar ok seviyordu. Hersey ama hersey Kurtarilan iindi. Kurtarilan kurtaricinin

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    41/87

    canindan bile azizdi. Herhangi bir kurtarici Kurtarilan iin gzn bile kirpmadan lebilir veyaldrebilirdi.

    Kurtarici ise aslinda hayata bir kurtarilan olarak baslayan ama kurtulus umudunu yitirdiginde kurtarici

    olan bir insandi. nce kurtulusa giden en iyi yolu gsteren kitaplar okuyarak ise basliyordu. nderkurtaricilarin yazdigi kitaplar ona isik tutuyordu ve ogu zaman o isik api ve markasi degisen bir silahiaydinlatiyordu.

    Bir kurtariciyi kutsal ve stn yapan temel zellik lm gze alabilme cesaretiydi. Bu zellik onu siirselhatta bazen efsanevi bir kisilik haline getiriyordu. O halk (yani kurtarilanlarin toplu adi) iin lm gzealmisti... Gencecikti... Tam sevda agindaydi... Iinden fiskirdigi kira topraga inat, umut dolu bir filizdi...Ve o, daha gzel bir dnya ugruna girdigi atismada vurulmus ve o kira topraga geri dnmst... O halki

    iin lm gze almisti. O bir kahraman, bir kurtariciydi...

    Ve o kurtarici lm gze aldigi andan itibaren ldrmeye baslamisti...

    Kurtaricilarin ogu bir kurtarilanin ocuguydu... Kurtaricilar kurtarilanlarin baskisindan, cahilliklerindenkurtulup mcadeleye katilmisti... Yani kurtarici nce kendisini aile baglarindan, evre baskisindankurtarmak durumundaydi.

    Kurtaricinin davasinda lm, her an karsilasilabilecek siradan bir durumdu. Bir siirde lme "adin kallesolsun" deniyordu ama digerinde "hos geldin sefa geldin" seklinde karsilaniyordu. Sanki kurtaricilar lmyasamdan daha ok seviyordu. Bazen bir iskence seansinda (ki bir kurtariciya iskence yapan da kendiaisindan bir baska kurtariciydi), bazen bir kursun marifetiyle ya da pimini bizzat kendi ektigi bir bombayoluyla lyorlardi. Onlar baskalari iin hayatlarini veriyordu. O halde baskalarinin hayatini da istediklerizaman alabilirlerdi. len ldrme hakkini kazanmis oluyordu.

    Kurtaricilar, kurtarilanlarin kurtulusu iin kendilerini ve kurtarmak istediklerini ldryordu.

    nceleri kolaydi. Kurtaricilarin inandiklari bazi ideolojiler vardi. Yani ldrmelerin kitapta yeri vardi.Mesela bir kurtarici karsi taraftaki bir kurtariciyi halk adina cezalandiriyordu ve bunu kitabina dauyduruyordu...

    Sonra ideolojiler zayiflamaya basladi. Ilk duyuldugunda insanin yregine kazinan kimi szler artik etkisiniyitirmeye baslamisti. Evet biz hl halktik ama yeniden dogmuyorduk lmlerde. Biz gzel gnler, daha

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    42/87

    yasanasi bir dnya bahari beklerken asit yagmurlari yagmaya baslamisti.

    Cesetler hl gen ve yakisikliydi ama ayni marsi agristirmiyordu artik kartpostallarda.

    Oysa gerek kahramanlar -ki onlar aslinda kahraman falan degil sadece gerektiler- kimseyi ldrmedenlyorlardi... Onlar insani denizleri gezmis, ermislerdi. Ama onlar da romantik kurtaricilar olarakkmseniyordu. Teorisi zayifti onlarin, ldrmeye yetmiyordu. Hatta biraz salak sair muamelesigryorlardi. Aslinda sadece birilerini kurtarmak iin degil, baska trl yasayamadiklari iin mcadeleediyorlardi. Kurtarma hirslari yoktu. Onlar tm itenlikleriyle yoksulluga karsiydi, kavgada taraflardanbirini semislerdi belki ama asil amalari kavgayi ayirmakti. Ama ldrldler... Genceciktiler. Ve hibirgencecik kimseyi de ldrmemislerdi. Hayatlarinin en derin ukuruna dstklerinde bile Rodrigo'nun gitarkonertosunu dinleyecek kadar sairdiler...

    Geride biraktiklari son mektuplarinda bilinmesini istiyorlardi ki, kalanlari utandiracak hibir seybirakmadan gidiyorlardi. Hibir annenin yregine onulmaz bir aci birakmamislardi. Birilerininkahramaniyken bir baskasinin dsmani olmamislardi. Hi kimse ama hi kimse onlarin kartpostallarikarsisinda kt seyler dsnmezdi. Onlar sagi solu asip yukari ikmisti, onlar herkesin gerekkahramaniydi. Aslinda onlar kahraman falan degil sadece gerekti. Ve gerek olmak kahraman sayilmayayetiyordu. Ama gelin ve grn ki teorileri zayifti, ldrmeye degil sadece lmeye yetiyordu.

    nk onlar lm, kimseyi ldrmeden gze alacak kadar salakti.

    Gerek "kahramanlar" o gzel lkeye gittikten sonra onlardan sonra gelenler meseleye daha hesapliyaklasti. Bu seferkiler o kadar saf olmayacakti. Giderken dsmanlari da birlikte gtreceklerdi. VeRodrigo'nun gitar konertosunu pasifist bir beste olarak gryorlardi...

    Ve artik sokaklarimizda bir tek LM dolasir olmustu... Kurtaricilar ve kurtarilanlar hl vardi amakimin kimi neden kurtardigi mehuld.

    Ve kurtaricilar kurtaricilari ve kurtarmak istedikleri halk iin, halk adina, halkin gz nnde ve halkaragmen ldrmeye devam ediyorlardi.

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    43/87

    Yilmaz ERDOGAN- Yavrunu

    Bilinlendir Hanim

    14-

    Sizi taniyabilir miyiz?

    "Eger ok konusuyorsaniz, ok az sey konusuyorsunuz demektir!"

    G.S. Lavhuk

    Hepsi durmadan, dinlenmeden, nefes almadan, dsnmeden, tasinmadan ve hibir gereklilik ya da anlam

    tasima kaygisi gtmeden, bagira agira konusuyor... Bir saniyelik bir es bile onlara dnyanin sonunuhatirlatiyor ve onlar susunca biz dnyanin sonunun o kadar da kt olmayacagini dsnmeye basliyoruz.

    Zamana karsi bos konusanlardan, DICEYLERDEN, VICEYLERDEN sz ediyorum.

    Bazen bir radyonun bos, karanlik kabininde, bazen bir televizyonun inadina aydinlik stdyosunda boslugakarsi bos konusanlardan sz ediyorum.

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    44/87

    Onlar herkesle herseyi konusabilir. Onlar herseyi bilir. Herseye karisabilirler. Onlarin her konuyabodoslama girebilmeyi saglayan ehliyetleri vardir. Kendilerini tm toplumun psikologu zannederler. Evetinsanlarimizin psikolojik sorunlari oldugu aiktir, nk gnn her saatinde en az bir dicey veya viceyecanli baglanti yapmaktadirlar. Avcilar'dan aradiklarini, yaslarini ve bazen de mesleklerini sylerler, baskada bir sey sylemezler. Zaten gnlk yz kelime kullanma haklarini doldurmuslardir ve siradaki parayiisteyip telefonu kapatmak en iyisidir. Canli baglanan ile bos konusan dicey arasindaki konusma tipiktir.

    Bu konusma her gn yzlerce radyo kanalinda aynen yasanmaktadir. Sre diceyin stdyo sefine attigipasla baslar:

    DICEY- Evet (Btn diceyler evet diye baslar sze) bir telefonumuz var...

    Evet gzelim bir telefonunuz var, bu yzden sizi arayabiliyor insanlar. nce alo deme ve birbirini

    duyamama konusunda yasanan klasik bir aksama blmnden sonra ve arayan gerzege radyosunun sesisik bir uyariyla kistirildiktan sonra:

    DICEY- Sizi taniyabilir miyiz?

    Aslinda taniyamazsiniz! nk bir insani tanimak ok zordur ve zaman isteyen bir sretir. Otuz yil evlikalip birbirini hl taniyamayan insanlar vardir. Bu yzden siz yzn grmediginiz, sesini bile yarim

    yamalak duydugunuz bir insani taniyamazsiniz, olsa olsa ismini grenebilirsiniz:

    ARAYAN- Adim Recep Yarma, Ankara Sincan'dan ariyorum.

    Evet bir Arayan'in isminden hemen sonra sylemesi gereken sey nereden aradigidir. Bu hem arayan hemaranan aisindan son derece nemlidir. Neden nemlidir bilinmemektedir ama nemlidir iste. Hatta eger

    bir kaza sonucu arayan nereden aradigini sylemeyi unutursa aranan hemen sorar ve cevabini alir.

    Genel kurallardan biri de sudur: Dicey, arayan kisinin her syledigini mutlaka en az bir kez tekrar eder.rnekleyelim:

    DICEY- Nereden ariyorsunuz beyefendi?

    ARAYAN- Izmir'den ariyorum efendim.

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    45/87

    DICEY- Izmir'den ariyorsunuz... Ka yasindasiniz?

    ARAYAN- Otuz...

    DICEY- Otuz yasindasiniz... Evli misiniz?

    ARAYAN- Evliyim...

    DICEY- Evlisiniz... Ne is yapiyorsunuz?

    ARAYAN- Marangozum...

    DICEY- Marangozsunuz...

    Bu byle dnyanin en anlamsiz tekerlemesi olarak srer gider. Dicey soruyu sorar ve ikinci soru iinzaman kazanmak amaciyla cevabi tekrarlar. Ama kazandigi zamani arur eder, nk yine amasizyararsiz bir soru sorar.

    ogunlukla diceylerin programinin bir konusu vardir. nk bos konusma maratonu bos konusanlari bileyorar hale gelmistir ve bari belli bir konu etrafinda bosuna konusalim diye dsnmslerdir. Konulargenellikle ask, aldatma, yalan gibi her ynyle bos konusmaya msait seylerdir. Dsnsenize, bu konularlailgili incir ekirdegi iinde bile grnmeyecek zerrelikte laflar etmek hangi vatandasimiz iin sorun olabilirki?... Tabii btn bunlar konusulurken srekli ama srekli bir "Hadi cosalim eglenelim ve hep komikseyler olsun tanrim" hezeyani yasanmaktadir. Aslina bakarsaniz ben bu srecin daha eskilere dayandiginive sayin Erol Bykbur'la basladigini dsnyorum (ki yeri gelmisken belirteyim, kendisine devletsanatiligi konusunda byk haksizlik yapilmistir nk sayin Bykbur bu devlete en yakisansanatilardan biridir)... Erol Bykbur yillar nce bir gn durup dururken, ortada kayda deger hibirsebep yokken "Eglenelim cosalim, haydi genler hop hop hop" demis ve yukarida sz geen srecibaslatmistir... Durup dururken niin egleniyoruz? Eglenirken niin "hop hop hop" diyoruz? Bu lafin manasine? Hadi tamam bazen "lay lay lom" gibi szler eglenen kisiler tarafindan sarfedilebilir ama "hop hop hop"

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    46/87

    nedir? stelik sadece eglenmeniz de yetmiyor sayin Bykbur'a gre, ayni zamanda cosmamiz dagerekiyor. nk gensiniz ve "hop hop hop" komutunu alir almaz ziplamaya baslamaniz gerekir!

    Iste sayin Bykbur'un o talihsiz besteyi yaptigi gnden bu yana lkemizde eglenmek, glmek iin belli

    bir sebep arayisi devreden ikmistir. Sebepsiz eglenceler, manasiz espriler hayatimizi zellikle radyolararaciligiyla kusatmistir. Daha da tesi, artik diceyin esprilerine glen insanlara da ihtiyaci yoktur. O kendimizahi yetenegine kendisi karar vermektedir. nk elinin altinda bir dgme vardir, o dgmeye basincayzlerce insan kahkahadan kirilmaktadir. Yani gnmzde mizah meslegi en sansli dneminiyasamaktadir. nk gerekten glen insanlar devre disi kalmistir. Isterse hi kimse diceyin anlattiginikomik bulmasin ne gam, basar dgmeye, glmekten ldrr olmayan insanlari!

    Sakin yanlis anlasilmasin; bu diceylerin tm bos konusan, kt espri yapan insanlar degildir. Ilerinde

    mana pesinde kosan bir azinlik vardir ve azinligin haklarindan yararlanmaktadirlar...

    Tm dicey ve viceylerin ok genis bir hayran kitlesi vardir.

    Radyo ve/veya televizyonda bir insana hayran olma sreci o insanin ilk programinin ilk saniyesindebaslar. nk zaten kalabalik bir kitle radyo ve/veya televizyonun basinda durmus, hayran olmak iinbirisini beklemektedir. Iste o sira kim denk gelirse kendisine hemen ailecek bayilirlar. Bu kadar abuk, bu

    kadar nedensiz bir hayran kalmayi incelemek gerekir elbette. nk ok az bir kitlenin izleyebildigikck bir yerel radyoda, hayatinda ik defa mikrofon basinda pespese cmle kurmus bir insana bilebazi insanlar hemen telefon aip hayrani olduklarini sylyor. Artik starlarin hayranlardan daha kalabalikoldugu bir lkede bu "aniden hayran olma" sendromunu kendine gvensizligin doruk noktaya ulasmasinabaglamak acaba abartili mi olur? Yoksa bu "hayraninim" lafi "senden haberim var, hepsi bu" cmlesindente bir anlam tasimiyor mu? Belki de yledir nk henz lkemizde hayrani tarafindan ldrlms ya daciddi bir saldiriya ugramis herhangi bir star olmadigina gre, bagliligina hayran kalacagimiz bir hayrankitlesi de yok demektir.

    Onca megahertz grlts iinde bazen radyolarin yasaklandigi dnemi dsnyorum... Arabalarinantenlerine baglanan fkeli siyah kurdelalari... Konusan Trkiye istiyorduk ve Bos Konusan Trkiye'yekavusmus bulunuyoruz.

    Herkesin her durumda kendini ifade edis seklinin ayni olmasi ne acikli bir durumdur. Her ma ncesi vesonrasi btn futbolcularin btn sorulara verdigi cevaplarin tipatipligi sizi de delirtmiyor mu?

    MUHABIR- Evet Ercan ne diyorsun ma iin?

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    47/87

    GERIDRTLDENERCAN- Vallahi zor ma... Puana ihtiyacimiz var... Kaybetmeye tahammlmzyok... Insallah kazaniriz.

    Ya da nemli bir penaltiyi gole evirmis bir adama soruyorlar.

    MUHABIR- Penalti sirasinda ne hissettin?

    GOLCERCAN- Vallahi ne bileyim... Vurdum gol oldu...

    "Vurdum gol oldu" olur mu Ercan? Bu kadar basit mi Ercanim? Hayati bu kadar anguta yasamak senirahatsiz etmiyor mu yigidim? Olay syle oldu... Sen topu beyaz noktaya koydugunda yaklasik on milyoninsan nefesini tuttu... Sen gerildin... Ve seninle top arasindaki mesafe birdenbire dnyanin en uzun yoluoldu... Kosmaya basladin... Ilkokuldaki teneffs zilleri geldi aklina... O zaman da byle heveslekosardin... Sonra sevdalini dsndn... Defileye yetisebilmis miydi acaba? En sonunda taraftar geldiaklina, ya kairirsan? Bu hafta rahat uyutmazlar artik! Ne sahtekrligin kalir ne milyarlik esekligin...Atmalisin bunu Ercan... Kosmalisin Ercan, seni civil civil bir eglenceye ulastiracak teneffs zilini aldirmalive ilkokulun bahesinden tribnlere dogru kosmalisin!

    Birbirleriyle konusur, paylasir gibi yapan ama konustuka susan, sustuka yalnizlasan, yalnizlastikagvensizlesen insanlarin diyarinda yayinimiz yirmidrt saat devam etmektedir... Pardon bir telefonumuzvar... Alo? Sizi taniyabilir miyiz?

    Peki bir insan bir dicey veya viceyi niin arar?

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    48/87

    Yilmaz ERDOGAN- Yavrunu

    Bilinlendir Hanim

    15-

    Bahemdeki erik agaci

    Bu sabah, tepemde dallari hayat ykl bir erik agaci, nemli topraga iplak ayakla basarak ve gemispismanliklari yeni korkulara ulayarak dedim ki; haydi yregim! Iste yeniden topraga ve hayata asik olmazamani!

    "... ben her bahar pisman olurum

    gnese kanar baharlarim

    orospu bir glsn gamzelerine

    yaprak yaprak teslim olurum..."

    Y. Cumhur

    Hibir yere dogru dzgn ugramadan, ugrasa bile kendini trpletecek, nasirini kalinlastiracakpismanliklar ve an'i uzatacak sevinler toplamak iin az biraz duraksayan ve sonra stabilize yolda seyrinedevam eden bir mr geip gitti sandim bu sabah...

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    49/87

    ok uzak bir dagkentte baslayan, sonra Anadolu'nun ortasinda, bazen sebepsiz grnen ama dnyaninen sevgili sonbaharlarini yasatan o byk baskentte yeseren ve ardindan dnyanin en dolambali, ensahtekr ve en gzel sehrinde srp giden bir mrn sonuna yneldigimi dsndm bu sabah. Henz

    otuzlu yaslarin basinda ama davetsiz gelmis bir baharin tam ortasinda...

    Baheme nisan gelmis, hi haberim olmadi. Her nisana hazirlikli olamiyor insan. Ne bir sevda hazirligimizvar, ne de umut veren bir girisim... Bilsek bir yerlerden bir seyler uydururduk. Hakiki bir ask degilse denisani idare edecek bir didisme ayarlardik belki, ama olmadi.

    Yine yeni ve asksiz bir baharin kapisinda buldum kendimi. Her yerden hayat fiskiriyordu ve benyalnizdim... Iimdeki filizlerde tuhaf bir sonbahar yorgunlugu varken bu sabah ve durup dururken dedeminbahesiyle bulustum.

    Topragin rutubetini koklayip iimin en gizli yerlerine ulastirdim. Gkyzne bakip yesil bir yasamak iinuzun uzun gerindim.

    Onca beton yilin ve sentetik servenin ardindan yalansiz toprakla karsilastim bu sabah. iplak ayaklayrdm nemli topragin ve uzak gemisimin stnde...

    Dallari suyun stnde (yani bir psmenin en gzel yerinde) dururdu erik agacinin. Havuzun suyundacilvelesirdi dalindan zamansiz dsen, sirasini sasirmis, yesil, eksi ve ocuklugumun en iyi arkadasi erikler.Nereden bilebilirdim o zaman btn asklarin o erik tadinin yeniden animsanmasi oldugunu? O yillardabilemezdim elbet dedemin bahesinde geirdigim gnlerin hayatimin en uzak hasretine dnsecegini...

    Yaz sonu, okulun aildigi ilk gnlerde, Ankara'nin en ayva zamanlarinda yani, "Yazi nasil geirdiniz,yaziniz" devlerinde anlattigim tek ykyd dedemin bahesindeki yesil yasamaklar. Yerelmasinidalindan, yapragindan tanidigimiz gnlerdi. Ciddiye alin, kolay is degildir yerelmasini topragin yzndetanimak. Zaten ben de ok sonradan anlayacaktim bunun humuslu bir maharet oldugunu... Ve ok yenilgisonra anlayacaktim en gerek sevdanin insanla toprak arasinda yasandigini. lm gibi bir kavusma baskanasil ve kiminle yasanabilirdi ki?

    lm disindaki tm kavusmalarda belli belirsiz bir ayrilik tadi vardi nk. Baharin hem sevda hem ayriliktadi tasimasi gibi. Her sevin uzak bir hzn hatirlatir ya, yle iste. Biz o hznden kurtuldugumuza, onugemiste biraktigimiza seviniriz aslinda. Oysa hibir aci biraktigimiz yerde kalmaz; yanimizda tasir, yeni

  • 8/8/2019 Ylmaz Erdoan Yavrunu Bilinlendir Hanm

    50/87

    baharlara ekleriz. Erken aan filizlere soguk vurur birden. Gnese gven olmaz nk, zamansiz dogarbazen ve dolandirir yregimizdeki tomurcuklari...

    Yalinayak ve kent yorgunu bir yrekle topraga bastim bu sabah. Etrafta bahar... Iimde nedensiz bir

    yaprak dkm... Hep yanlis hesapliyorum yasimi... Bir nisan ayi civiltisi iin yasli mi sayilirim artik?Herkeste bir kir gezintisi telasi varken ben saima dsen kirlari sayiyorum. Henz otuzlu yaslarin basindaama habersiz gelmis bir baharin tam ortasindayken...

    Oysa temiz bir ask iin hersey hazirmis gibi grnyor: Gnes en samimi ikliminde, agalarda sevgilifilizleri, deniz en yosma maviligine kusanmis ve kuslar her sevda anina sahitlik yapmaya tesne...

    Disarida sevgili bahar... Liseli defterlerde siir izdihami... Ilk bakismalarda gzelim kalp spazmlari... Agaliyollarda yrrken ipe sapa gelmez szler yznden bosluga savrulan gen kahkahalar... Bazen birbelediye otobsnde grltl kahkahalar atan bir gruba rastlarsiniz ve muhtemelen kizarsiniz onlara.Oysa onlar otobsn iindeki bahari temsil etmektedir. Geri kalanlarda bir kis suskunlugu vardir.

    Baharin grlts rahatsiz eder btn kislari.

    Bu sabah baheye ikip yesil yasamaklar iin gerinmeden nce iime kiragi dsmst benim de. Hihesapta yoktu bu grltl nisan gn. Aklimda sebepsiz bir yaprak dkm... Ama iplak ayaklatopraga basinca birden dedemin bahesinde buldum kendimi... O havuz, o eksi erik tadi.

    Ne dedemin bahesindeyim simdi, ne de dallari degiyor erik agacinin suya. ksz kalali ok oldudedemin bahesi. Kimse su vermiyor ocuklugumun havuzuna. Dedemler beton ve caddest bir hayatatasindi... Ve seftali agalarinin hznl sarkisini syleyen de dinleyen de kalmadi artik.

    Ama ben bu sabah aradan bir genlik getikten sonra iplak ayakla topraga bastim. Tepemde dallariykl, tepemde dallari gleryzl bir erik agaci... Iste o zaman hl toprakla dost olmak mmkn diyedsndm. Sanki ben hep ayni yerde durmustum da btn yasamaklar yanimdan geip gitmisti. Ben hldede